Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Κυριακή, 30 Μαρτίου 2008

Η διδασκαλία της "μέτρησης"

Ένα θέμα που εδώ και καιρό έχει απασχολήσει τις σκέψεις μου για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών είναι η γνωστή (;) σε όλους "διαδικασία της μέτρησης".

Θα ξεκινήσω με ένα βίντεο που βρήκα στο διαδίκτυο από τον συμπαθητικό κύριο Marschall Brain. Ρίξε μια ματιά και τα λέμε στη συνέχεια...



Λοιπόν.

Η άποψη μου είναι ότι οι συζητήσεις που μπορεί να προκαλέσει ένα τέτοιο βίντεο είναι ιδιαίτερα πολύτιμες για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Και ο βασικός λόγος είναι ότι οι φυσικές επιστήμες τουλάχιστον στη μετά Γαλιλαίο εποχή κυριολεκτικά βασίζονται στις μετρήσεις.

Για σκέψου το: Ουσιαστικά, στις φυσικές επιστήμες οτιδήποτε δεν μπορούμε να μετρήσουμε οτιδήποτε δηλαδή δεν έχουμε καταφέρει να "μετατρέψουμε σε αριθμό", δεν μας απασχολεί.

Με τις μυρωδιές ας πούμε, και με την επιστήμη που "παίζει" σχετικά με αυτές, δεν τα πάμε και πολύ καλά... Το φυσικό μέγεθος "μυρωδιά" δεν υπάρχει γιατί δεν το μετράμε. Ακόμα και τα χρώματα που βλέπουμε τριγύρω μας, εμείς οι φυσικοί τα αντιμετωπίζουμε σαν μήκος κύματος, δηλαδή σαν αριθμό... Κάτι που όποτε βέβαια το λέμε στους φίλτατους καλλιτέχνες, αυτοί μας κοιτάνε με στραβό μάτι!

Διδάσκουμε "χρόνο" διότι έχουμε χρονόμετρα, διδάσκουμε "μήκος" διότι έχουμε χάρακες, διδάσκουμε "όγκο" διότι έχουμε ογκομετρικό δοχείο ή άλλοτε διότι έχουμε χάρακες και ξέρουμε πολλαπλασιασμό...

Η μέτρηση λοιπόν είναι ουσιώδης διαδικασία στις φυσικές επιστήμες. Και αυτό ο κύριος Brain νομίζω το έχει καταλάβει από νωρίς...

Στην Ελλάδα όμως, κάτι τέτοια συνήθως τα προσπερνάμε. Νομίζω πως θα συμφωνήσουμε ότι οι εντόπιοι εργαστηριακοί οδηγοί χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

- σε αυτούς που δεν κάνουν καμία αναφορά στο τί σημαίνει μέτρηση, και

- σε αυτούς που γρήγορα ξεπερνώντας τη σημασία της μέτρησης, απλά αναφέρουν δυο λόγια σε κάποιο εισαγωγικό συνήθως μέρος τους. Το οποίο στην πράξη συνήθως δε διδάσκεται ποτέ ας μη ρίχνουμε και όλο το φταίξιμο στα βιβλία, έτσι συνάδελφε...;

Η αλήθεια βέβαια είναι, ότι οποιοδήποτε γραπτό κείμενο και να ήθελε δεν μπορεί να διδάξει τη μέτρηση. Όπως διαβάζω σε αντίστοιχα κιτάπια της διδακτικής:

"Κάθε τύπου μέτρηση έχει τη δική της (εκ των προτέρων συμφωνημένη) πρακτική, η οποία μαθαίνεται και δεν ανακαλύπτεται ούτε αιτιολογείται. Για το σημείο αυτό, πρέπει επίσης να επισημάνουμε δύο πράγματα:

α) η ιδέα της «μέτρησης», που βρίσκεται πίσω από
κάθε τύπου μέτρηση, είναι εξαιρετικά αφαιρετική και είναι μάταιο να τη συζητήσουμε με ανθρώπους που δεν έχουν την εμπειρία ενός πλήθους μετρήσεων στην πράξη (μια διαδικασία που προωθείται από αρκετούς εργαστηριακούς οδηγούς στην εισαγωγή τους).

β) Η πρακτική ενός τύπου μέτρησης ισοδυναμεί με παρέμβαση στον υλικό κόσμο με βάση οδηγίες, οι οποίες διατυπώνονται στην καθημερινή γλώσσα των παρατηρήσεων-τεκμηρίων ή «δείχνεται» και με νεύματα."


Με άλλα λόγια, το μάθημα "πώς μετράμε" όσο και να προσπαθήσει ο καημένος ο συγγραφέας, απλά δεν "χωράει" στο γραπτό λόγο των βιβλίων. Αυτό το μάθημα "παίζεται" μόνο στα γήπεδα του προφορικού λόγου από στόμα σε στόμα δηλαδή, ή στη χειρότερη περίπτωση κοιτώντας...

Έτσι δεν είναι παλιέ μου συμφοιτητή; Κι εσύ, όταν κατέβαινες στα υπόγεια της σχολής επειδή "είχαμε εργαστήριο", πώς μάθαινες να μετράς; Όταν στο σπίτι διάβαζες τις οδηγίες ή όταν καθισμένος στον εργαστηριακό πάγκο ξεκινούσες να χειρίζεσαι το πολύμετρο...;

Ανεξάρτητα βέβαια από τον αναγκαστικά προφορικό τρόπο μεταβίβασης της πληροφορίας "πώς μετράμε", νομίζω ότι μεγαλύτερη σημασία έχει η ουσία της μέτρησης. Που τοποθετείται πριν από την εξοικείωση με τα εκάστοτε όργανα μέτρησης χάρακες, αμπερόμετρα και τα τοιαύτα.

Και η ουσία της μέτρησης είναι η μετατροπή κάποιας πτυχής ενός φυσικού φαινομένου σε αριθμό πες μαζί με μονάδα μέτρησης για να είσαι σωστός...

Που σημαίνει ότι με προτεραιότητα την ουσία της μέτρησης, στο ερώτημα του βίντεο "πώς μπορείς να μετρήσεις τον αέρα που χωράνε τα πνευμόνια σου" , η χρήση οργάνων μέτρησης είναι περιττή.

Η όλη διαδικασία μπορεί να σταματήσει στο σημείο που η ποσότητα αέρα μεταφράζεται σε "μήκος κορδονιού" εδώ ελέγχω ποιος βαρέθηκε να δει το βίντεο. Στη συνέχεια, μια σύγκριση ανάμεσα στο κορδόνια που έχουν φτιάξει οι μαθητές της τάξης ο καθένας για τα δικά του πνευμόνια! μπορεί να αποτελέσει φυτίλι για σούπερ συζητήσεις:

- Τί σημαίνει "μεγάλο" / "μικρό" κορδόνι;

- Με ποιο τρόπο θα συννενοηθούμε με κάποιον μαθητή στην άλλη άκρη του πλανήτη που δεν έχει στη διάθεση του παρόμοια κορδόνια;


- Μήπως πρέπει να θεσπίσουμε ένα πρότυπο κορδόνι;
(S.I. μου μυρίζει αυτό...)


- Μήπως της πληροφορίας "τα πνευμόνια μου χωράνε ενάμιση" της λείπει "κάτι";

- Μήπως αυτή η "μετάφραση σε αριθμό" είναι πιο πλήρης αν γίνει "μετάφραση σε αριθμό και μονάδα μέτρησης";

- Μήπως πριν έρθουμε σε επαφή με πειράματα φυσικής και πολύπλοκες πειραματικές διατάξεις, πρέπει να ασχοληθούμε και λίγο με την ουσία...;

Καληνύχτα!

ΥΓ. Το απόσπασμα που παραθέτω σε αυτή τη δημοσίευση το "έκλεψα" από το βιβλίο "Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες στο Γυμνάσιο" (σ. 29) των Β. Τσελφέ, Γ. Φασουλόπουλο και Γ. Έψιμο. Πρόκειται για βιβλίο που εκδόθηκε στα πλαίσια του προγράμματος "Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων 1997-2008" και το οποίο μπορείς να βρεις και εδώ.

buzz it!

Πέμπτη, 27 Μαρτίου 2008

Παρουσίαση powerpoint - Φυσική Λυκείου

Ακολουθώντας τη λογική που με ώθησε να μοιραστώ μια παρουσίαση για τη διδασκαλία της Βιολογίας στο Γυμνάσιο, σήμερα λέω να αντλήσω υλικό από πιο κοντινά μου λημέρια.

Τα λημέρια της φυσικής με τα οποία είμαι ερωτευμένος!

Σοβαρέψου xrysostome.

Μία powerpoint παρουσίαση λοιπόν, σχετικά με το φλέγον για τη ραδιοφωνία και όχι μόνο ζήτημα "Παραγωγή ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων".

Μια ευγενική προσφορά του μπλογκ "Ας μπούμε σε μια τάξη".



Μία σημείωση με αφορμή αυτή την παρουσίαση: Όχι κύριοι, δεν είναι δόκιμο να χρησιμοποιούμε το powerpoint για τη διδασκαλία οποιουδήποτε θέματος όσο φανατικοί οπαδοί του και να είμαστε.

Στην προκειμένη περίπτωση, το powerpoint θεωρείται "δυνατό" εργαλείο εξαιτίας των δυνατοτήτων που μας δίνει για απεικόνιση της χρονικής εξέλιξης του φαινομένου αναφέρομαι στις διαφάνειες με τίτλο "Για να το δούμε αυτό λίγο καλύτερα"

Τέλος, το όσο περνά ο καιρός όλο και πιο αυτονόητο: Μπορείς να "κατεβάσεις" αυτή την παρουσίαση από εδώ.

buzz it!

Κυριακή, 23 Μαρτίου 2008

Χρήση των wiki στην εκπαίδευση

Αυτά είναι! Το "Ας μπούμε σε μια τάξη" είναι τρισ-ευτυχισμένο!

Κάμποσους μήνες μετά τη δημοσίευση "Wikipedia και διδασκαλία; Παίζει κάτι;" , διαπιστώνω πως μια πολύ καλή προσπάθεια βρίσκεται στα πρώτα της βήματα σχετικά με τη χρήση προγραμμάτων wiki στη διδασκαλία μην τρομάζεις συνάδελφε δεν είναι τίποτα τρομερό - Αν θες να μάθεις τί εννοεί, ρίξε μια ματιά εδώ.

Αναφέρομαι στο "Filolo-wiki", το οποίο όπως διαβάζω:

"δεν είναι παρά ένα wiki φτιαγμένο από μαθητές, με αντικείμενο τα φιλολογικά μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο. Σε πρώτη φάση διαπραγματεύεται θέματα αρχαίας ιστορίας, αλλά σύντομα θα επεκταθεί και σε άλλα αντικείμενα, όπως η λογοτεχνία, η αρχαία ελληνικά γραμματεία κ.ά."

Γουστάρω. Με μια αρκετά συνειδητοποιημένη στάση στο ερώτημα "γιατί wiki στη διδασκαλία;" και μια ωραία διάθεση ότι "κάτι θα βγει από αυτό" και τα πρώτα αποτελέσματα γίνονται εμφανή...

Εύγε!

buzz it!

Σάββατο, 22 Μαρτίου 2008

Σεξουαλική διαπαιδαγώγιση


Σεξουαλική διαπαιδαγώγιση λοιπόν το θέμα. Ή ένας τρόπος, κύριε, να αυξήσετε την επισκεψιμότητα στο μπλογκ σας...

Ησυχία εκεί πίσω!

Λοιπόν θα θέσω το θέμα κατευθείαν:


Είναι δόκιμο να πραγματοποιείς συζητήσεις γύρω από το σώμα και το σεξ σε 12χρονους ή 13χρονους μαθητές και μαθήτριες; Εγώ στα δεκατρία μου σκεφτόμουν πιο πολύ το ποδήλατό μου παρά το σώμα μου

Γρήγορα-γρήγορα, η δική μου απάντησή είναι:

Όχι απλά "είναι δόκιμο", αλλά πρέπει να γίνεται.

Και βασίζομαι τόσο σε σχετικές έρευνες, όσο και σε προσωπικές εμπειρίες μην πάει ο νους σου στο κακό...

Πρώτα οι σχετικές έρευνες. Σύμφωνα με το μπλογκ "Sociothoughts", μια μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνει "σταθερή μείωση της ηλικίας έναρξης της ολοκληρωμένης σεξουαλικής ζωής και ταυτόχρονα ανεύθυνη και επικίνδυνη πρακτική, όσον αφορά στην προφύλαξη."

Που σημαίνει ότι ίσως αρκετή από την πιτσιρικαρία των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου να έχει "παρατήσει το ποδήλατο" στο Δημοτικό και να έχει άλλους προβληματισμούς...

Και οι προσωπικές μου εμπειρίες τώρα: Περιστατικό.

Δοκίμασα πρόσφατα να αναθέσω μία σειρά από εθελοντικές εργασίες στο μάθημα της Βιολογίας της Α' Γυμνασίου. Η θεματολογία θα ήταν ανοικτή, απλά δήλωσα πως αν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια ήθελε να διαλέξει από μία λίστα με προτεινόμενα θέματα, εγώ θα έφτιαχνα μια τέτοια λίστα.

Και να μην πολυλογώ μαζεύτηκαν 12 μαθητές να επιλέξουν από την πολυπόθητη λίστα, μια λίστα που περιείχε θέματα από το "Παίρνουμε συνέντευξη από ένα Βιολόγο", μέχρι το "Τί είναι το DNA;" ή το "Στήνουμε ένα πείραμα Βιολογίας". Τους ζήτησα να δηλώσουν σειρά προτίμησης.

Κατά την επεξεργασία λοιπόν των "δηλώσεων προτίμησης", διαπίστωσα μεταξύ άλλων πως το προτεινόμενο θέμα "Εφηβεία: Ωχ, τί πρέπει να κανω;" αποτελούσε πρώτη επιλογή για 6 μαθήτριες και 2 μαθητές!

"Οι δημοσκοπήσεις δίνουν σαφές μήνυμα" θα έγραφα αν ήμουν πολιτικός με blog; χα χα!

Σοβαρέψου. Βασισμένοι είτε σε επιστημονικές έρευνες είτε σε προσωπικές εμπειρίες μπορεί να συμφωνήσουμε πώς πρέπει να επιδιώκουμε συζητήσεις σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης με τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, συζητήσεις μέσα από τις οποίες θα είμαστε σε θέση να δίνουμε σωστές απαντήσεις.

Σημείωση: Όσοι διδάσκουν ας πούμε, τη Βιολογία της Α' Γυμνασίου, γνωρίζουν ότι τέτοιες συζητήσεις γίνονται ή τέλος πάντων μπορούν να γίνουν... στα πλαίσια της παραγράφου "Ανθρώπινο αναπαραγωγικό σύστημα" του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου.

Συμφωνούμε λοιπόν με την άποψη του Sociothoughts ότι "είναι απολύτως απαραίτητο να ενημερωθούν στοιχειωδώς επί του θέματος οι εκπαιδευτικοί των Γυμνασίων [...], ώστε να μην αυτοσχεδιάζουν κατά περίπτωση και ανάλογα με τις θρησκευτικές-ηθικές πεποιθήσεις τους (όπως συμβαίνει συνήθως), αλλά να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τις ευρέως παραδεδεγμένες μεθόδους προσέγγισης των πρωτοεφήβων...".

- Τίς ποιες πρέπει να χρησιμοποιήσω;
- Τις "ευρέως παραδεδεγμένες μεθόδους προσέγγισης των πρωτοεφήβων"!
- Και πού θα τις βρω ρε;

Αν το ψάξεις προσεκτικά, στο διαδίκτυο μπορείς να βρεις κάποιες καλές συμβουλές (για παράδειγμα, βρίσκω κάποιες εδώ ή εδώ αν και στα ελληνικά εντόπισα ένα πολύ καλό άρθρο επί του θέματος στο μπλογκ "Αλκιμήδης Βιώματα καθώς και ένα καλό βιβλίο για εφήβους)

Λοιπόν συνάδελφε τα πράγματα τα βλέπω απλά:

Δεν είναι στο χέρι μας το ποια ερωτήματα κουβαλούν οι μαθητές και οι μαθήτριες στις σχολικές μας τάξεις.

Στο χέρι μας είναι το τί απαντήσεις θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε.
Άσε που μπορεί να μάθουμε κι εμείς πέντε πράγματα παραπάνω ;-)



ΥΓ. Κλείνω με το σχετικό ανέκδοτο οποιαδήποτε σχέση με την πραγματικότητα είναι τελείως συμπτωματική... :

Στο διάλειμμα, εκπαιδευτικός Βιολόγος εφημερία-στο-προαύλιο. Τρεις-τέσσερις μαθήτριες της Α' Γυμνασίου τον πλησιάζουν. Γεια σας κύριε και τα συναφή. Ξεκινούν κατευθείαν: μπηχτές για το μάθημα της Βιολογίας, όπου τον τελευταίο καιρό "βρίσκεται" στο κεφάλαιο της αναπαραγωγής.

Σχόλιο
"κύριε, πολύ ενδιαφέρον έχουν τα μαθήματα τελευταία"

Απάντηση
"Γιατί βρε κορίτσια, τα προηγούμενα μαθήματα μου ήταν τόσο χάλια;"

Καλή σχετικά απάντηση, αλλά...

Σχόλιο δεύτερο
"Όχι, όχι κύριε, μια χαρά ήταν. Τα τελευταία όμως μας ενδιαφέρουν περισσότερο"

Παύση. Του φαίνεται ότι θα χρειαστεί να πάρει δύναμη για το επόμενο σχόλιο...

Και όντως θα χρειαζόταν:

Σχόλιο τρίτο
"πάντως κύριε, για τον αυνανισμό δεν μας είπατε τίποτα..."

Και τη βρήκε τη δύναμη:

Απάντηση
"Κοιτάξτε παιδιά, κάποια πράγματα πρέπει να τα μάθετε μόνοι σας..."

buzz it!

Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2008

Παρουσίαση powerpoint - Βιολογία Γυμνασίου

Μία αρκετά καλή powerpoint παρουσίαση σχετικά με το μάθημα "Αμφιγονική αναπαραγωγή στα φυτά" προσφορά του μπλογκ "Ας μπούμε σε μια τάξη".



Μπορείς να την κάνεις download από εδώ

ΥΓ. Καλημέρα


buzz it!

Σχολείο και θάνατος της δημιουργικότητας

Το εικοσάλεπτο σοβαρό και ταυτόχρονα έντονα ποτισμένο με χιούμορ βίντεο της παρουσίασης του Sir Ken Robinson στο TED με τίτλο "Do schools kill creativity?" έχει διαδοθεί αρκετά στο διαδίκτυο, τις περισσότερες φορές με την ένδειξη "αυτό πρέπει να το δουν όλοι".

Υποθέτω πως όσοι έγραψαν αυτό το "όλοι" δεν εννοούσαν "όλοι οι εκπαιδευτικοί".

Το σίγουρο συνάδελφε είναι ότι αν το δεις, αύριο το πρωί που θα μπεις στην τάξη κάτι θα έχει αλλάξει...



buzz it!

Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2008

Physics Summer School για μαθητές & μαθήτριες

Ακούσατε ακούσατε!

Καλοκαιρινό σχολείο με θέμα τη φυσική για παιδιά 16 και 17 ετών διοργανώνει το καναδέζικο Perimeter Institute for Theoretical Physics.

Μη φοβάσαι μικρέ, δυο βδομάδες είναι μόνο- θα τα κάνεις και τα μπανάκια σου...

Η προθεσμία για συμμετοχές είναι η 31η του Μάρτη. Περισσότερες πληροφορίες θα βρεις εδώ

Κι αν του κάτσει..;


buzz it!

Τρίτη, 18 Μαρτίου 2008

Μίλα για επιστήμη σε άσχετους και... κέρδισε!

Ωραία και ξέρεις κάτι από επιστήμη...

Μπορείς να το "χαρίσεις" και σε ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα από αυτή; Εδώ σε θέλω δικέ μου!

Αν πιστεύεις ότι ναι, τότε ένας αρκετά ενδιαφέρον διαγωνισμός είναι σχεδιασμένος για τύπους σαν εσένα! Δώσε βάση:

Το Βρετανικό Συμβούλιο διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά ένα διαγωνισμό επικοινωνίας της επιστήμης, το λεγόμενο Famelab. Σύμφωνα με τις πληροφορίες στη σχετική ιστοσελίδα αλλά και τις περσινές εμπειρίες του γράφοντος ;-) , στόχος του FameLab είναι "να αναδείξει νέους ταλαντούχους επιστήμονες οι οποίοι να μπορούν να παρουσιάσουν τις επιστημονικά τεκμηριωμένες ιδέες τους με διασκεδαστικό και κατανοητό τρόπο στο κοινό".

Το σκηνικό είναι απλό: Έχεις μόνο τρία λεπτά στη διάθεσή σου για να παρουσιάσεις στο κοινό ένα επιστημονικό θέμα. Και όταν λέμε κοινό, έχε στο νου σου ανθρώπους που στην πλειοψηφία τους είχαν την τελευταία τους επαφή με την επιστήμη στο σχολείο...

Θα πρέπει να είσαι κατανοητός, κομματάκι διασκεδαστικός και φυσικά να μην κάνεις πολλή ζημιά στην επιστήμη...

Θεωρώ ότι είναι αρκετά ενδιαφέρουσα η πρόκληση, ιδιαίτερα για εκπαιδευτικούς που ουσιαστικά ζουν την επικοινωνία της επιστήμης κάθε πρωί...

Αν λοιπόν "ψήνεσαι", ρίξε μια ματιά στα κριτήρια επιλογής και στους όρους συμμετοχής και δήλωσε συμμετοχή μέχρι τις 31 Μαρτίου.

Ψυχολογία κινήτρων: Ο νικητής του διαγωνισμού θα κερδίσει ένα δωρεάν ταξίδι στο Επιστημονικό Φεστιβάλ του Cheltenham, που θα γίνει 4–8 Ιουνίου 2008. Οι τρεις πρώτοι νικητές θα κερδίσουν και άλλα δώρα (laptop, videocamera, mp3 player).

Το πραγματικό δώρο όμως και σε αυτό βάζω την υπογραφή μου είναι το διήμερο σεμινάριο στην επικοινωνία της επιστήμης, το οποίο θα παρακολουθήσουν δωρεάν οι 10 συμμετέχοντες που θα επιλεγούν από τον προκριματικό γύρο για να πάρουν μέρος στον τελικό. Πίστεψε με συνάδελφε, συμμετείχα στο αντίστοιχο περσινό διήμερο και ο τρόπος που διδάσκω κέρδισε, τόσο από εμπειρίες όσο και από ιδέες...

Τι λές λοιπόν;

Το 'χεις...;


buzz it!

Κυριακή, 16 Μαρτίου 2008

Υλικό για φυσική και χημεία Λυκείου

Παρακολουθώ τις εξελίξεις στο θέμα "χρήση του Διαδικτύου στην εκπαίδευση" και καλά κάνεις ψηλέ.

Υπάρχουν πολλά που θα ήθελα να αναφέρω για το θέμα όμως σήμερα είναι Κυριακή και έξω έχει ήλιο...

Ας αναφέρω λοιπόν μόνο ένα παράδειγμα. Η ιστοσελίδα του Διονύση Μάργαρη, μία ολοκληρωμένη και ιδιαίτερα προσεγμένη θα πρόσθετα πρόταση χρήσης για τη διδασκαλία της φυσικής και της χημείας στο Λύκειο.

Μία πληθώρα από "λυμένες" ασκήσεις και ερωτήσεις, διαγωνίσματα, θέματα Πανελληνίων ταξινομημένα ανά κεφάλαιο, παρουσιάσεις Powerpoint, ένα ωραίο blog και για τις σκέψεις του Διονύση και αρκετές έτοιμες προτάσεις για τη χρήση του Interactive Physics στην τάξη μαζί με τα απαραίτητα φύλλα εργασίας επιτέλους και κάποιος που θυμάται ότι χρειάζονται και αυτά. Άφθονο υλικό κατάλληλο τόσο για τον υποψήφιο, όσο και για τον εκπαιδευτικό...

Και φυσικά δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστη την ατάκα που φιγουράρει στο πάνω μέρος της ιστοσελίδας και σε κάνει να ελπίζεις πολλά:

Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους….

Μπράβο ρε Διονύση. Σου βγάζω το καπέλο.

ΥΓ. Ως υστερόγραφο, ένα σχόλιο: Ο Διονύσης τον οποίο δεν γνωρίζω έτσι; δεν σπονσοράρω κανένα γνωστό μου... είναι μάλλον εμφανές ότι είναι από τους συναδέλφους που εργάζονται στον πυρετό των πανελληνίων. Και θα μπορούσε κάλλιστα το χρόνο που έχει αφιερώσει για την ιστοσελίδα, να τον έχει αξιοποιήσει σε ιδιαίτερα μαθήματα.

Δηλαδή σε λεφτά.

Αλλά δεν το έχει κάνει... Ακούτε ρε;

buzz it!

Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2008

Αυτο-αξιολόγηση εκπαιδευτικών


Ρε παιδί μου τί έχω πάθει και μπλέκω συνεχώς με κάτι θέματα βουνό! Άκου πάλι αυτο-αξιολόγηση! δεν μπορούσα να πετάξω κανα video από το youtube να ξεμπερδεύω - έχω να διορθώσω κι αυτά τα διαγωνίσματα για αύριο!

Τέλος πάντων.

Σήμερα παιδιά θα μιλήσουμε για την "αυτο-αξιολόγηση των εκπαιδευτικών". Σύμφωνα με τον ορισμό, αυτο-αξιολόγηση ονομάζουμε κόφτο με τους ορισμούς, ήδη βαρεθήκαμε!

Ωραία. Ας μιλήσουμε πιο απλά.

Όταν λέω "αυτο-αξιολόγηση μου" εννοώ ότι με κάποιο τρόπο οργανώνω συνεχώς τις σκέψεις μου και τις πράξεις μου προκειμένου να παίρνω μια ιδέα για το αν κάνω καλά τη δουλειά μου. Γιατί θέλω να τη βελτιώσω.

Άρα μάνι μάνι προκύπτουν τα ζητήματα που θα με απασχολήσουν στη συνέχεια της δημοσίευσης. Το πρώτο είναι να συνειδητοποιήσω αν θέλω να κάνω κάτι τέτοιο: να αυτο-αξιολογηθώ. Το δεύτερο είναι να ψάξω πώς μπορώ να το πετύχω.

Έχουμε + λέμε =

Θέλω να αυτο-αξιολογηθώ; Λοιπόν, προσωπικά τα πράγματα τα βλέπω απλά: Υπάρχει μία αλλά σημαντική προϋπόθεση για να θέλω αυτο-αξιολόγηση.

Θέλω να αυτο-αξιολογηθώ, μόνο αν έχω βάλει καλά στο πετσί μου την άποψη ότι από το μάθημα μου δεν μαθαίνουν μόνο οι μαθητές, αλλά και εγώ. Για την ακρίβεια συνήθως εγώ είμαι αυτός που μαθαίνει περισσότερο από όλους, αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση...

Μαθαίνω διδάσκοντας δηλαδή. Και στην προκειμένη περίπτωση δεν έχει τόση σημασία το "μαθαίνω φυσική" ή το "μαθαίνω χημεία", αλλά κυρίως το "μαθαίνω να διδάσκω". Που σημαίνει ότι θέλω στο τέλος να 'χω και μια άποψη για το πού τα πήγα καλά ή να έχω και μια λίστα στο μυαλό μου ή στο χαρτί με τα λάθη μου που όσο και να το κρύβεις συνάδελφε τα λάθη μας υπάρχουν, κόψε τις ανωριμότητες.

Και περνάμε αισίως στο δεύτερο μας θέμα: Ωραία και θέλω: Πώς μπορώ να το κάνω;

Εδώ συνάδελφε επιλέγεις. Όχι γιατί τα πράγματα είναι "φλου" δεν είναι, αλλά γιατί δεν μπορείς να αξιολογείς όλες της πτυχές της διδασκαλίας σου ταυτόχρονα. Ήρθε η στιγμή να αποφασίσεις, τί θα αξιολογήσεις και τί θα αφήσεις...

Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει εκ των προτέρων να έχεις στο νου σου τί "ψάχνεις" και ποια είναι τα κριτήρια σου. Στο δίκτυο υπάρχουν άπειρες φόρμες (η αναζήτηση στο google με όρους "self evaluation teacher criteria" βγάζει 1.970.000 αποτελέσματα!!) από τις οποίες μπορείς να πάρεις μια ιδέα (πχ. αυτή ή αυτή ), αν και εγώ δεν βρήκα κάποια που να μου ταιριάζει όσο θέλω. Γι' αυτό λέω "να πάρεις μια ιδέα"...

Πάρε λοιπόν μια ιδέα και βγάλε τις αποφάσεις σου. Το τί κριτήρια θα έχεις εξαρτάται από το γνωστικό αντικείμενο το μάθημα που κάνεις εννοεί, τη βαθμίδα στην οποία εργάζεσαι και φυσικά τους στόχους της διδασκαλίας σου (και δεν εννοώ μόνο τους στόχους του επίσημου αναλυτικού προγράμματος αλλά και τους "άλλους", τους δικούς σου στόχους...)

Ίσως εδώ βοηθήσει να πω δυο λόγια για το τί κάνω εγώ. Πες και συ καμιά ιδέα γι' αυτό τα έχουμε τα σχόλια!

Εγώ λοιπόν μετράω, συζητώ και φαντάζομαι.

Μετράω. Μετράω για παράδειγμα τις φορές που με τις φοβερές ερωτήσεις τους με πιάνουν "αδιάβαστο" οι μαθητές. Μετράω χασμουρητά... Μετράω ερωτήσεις. Μετράω και συγκρίνω σε αυτό το θέμα, το να πραγματοποιείς το ίδιο μάθημα σε διαφορετικά τμήματα είναι πολύ βοηθητικό...

(Συνολικά κύριοι, την άποψη που έχουν οι 30 ανεπίσημοι αξιολογητές που βρίσκονται μπροστά μου κάθε πρωί, προσπαθώ να τη "διαβάζω". Δεν είναι εύκολο. Νομίζω όμως ότι δεν υπάρχει πιο αγνή αξιολόγηση από αυτή των μαθητών που θέλουν σε πείσμα των καιρών να μάθουν...).

Συζητώ. Συζητώ με συναδέλφους που γνωρίζω ότι ασπάζονται τους προβληματισμούς μου για αυτο-βελτίωση (και όπου "χωράει", ζητάω να δω τη διδασκαλία κάποιου άλλου, ή ζητώ από κάποιον άλλο να δει τις δικές μου). Συζητώ με ανθρώπους που γνωρίζουν τους τομείς γνώσης που σχετίζονται με τη δουλειά μου (διδακτική, παιδαγωγικά, τεχνολογία κ.α.). Συζητώ μάλλον εννοείται αυτό και με τους μαθητές μου.

Σημαντικό. Αυτές τις συζητήσεις να μην τις περιμένουμε. Να τις προκαλούμε. Γιατί ειδικά στην περίπτωση των συναδέλφων, παίζει και ένα σχετικό ταμπού...

Και τέλος, φαντάζομαι. Εντάξει, έχει σημασία το τί κάνω, αλλά πιο πολύ σημασία έχει το τί δεν κάνω. Φαντάζομαι λοιπόν πώς θα μπορούσε να διδαχθεί το ίδιο "πράγμα" με διαφορετικούς τρόπους. Και δεν είναι πάντα εύκολο...

Αυτά περί αυτο-αξιολόγησης. Κλείνω με τις λέξεις που χρησιμοποίησα και σε μια παλιότερη δημοσίευση για παρόμοιους προβληματισμούς. Μου άρεσαν βλέπεις...

Το "30 χρόνια εκπαιδευτικός" μπορεί να σημαίνει "30 χρόνια βελτιώνομαι", μπορεί όμως να σημαίνει και "30 χρόνια κολλημένος".

Ο καθένας ας αποφασίσει που ανήκει...

ΥΓ. Νομίζω ότι είναι σαφές από όσα γράφω, αλλά ας το ξεκαθαρίσω. Το γεγονός ότι υπερασπίζομαι την αυτο-αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δεν σημαίνει ότι υπερασπίζομαι και κάθε είδους αξιολόγηση τους. Δεν υπερασπίζομαι δηλαδή το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο που περιλαμβάνει ένα σωρό αξιολογητές πάσης φύσεως (διευθυντές, σχολικούς συμβούλους ή προϊσταμένους αξιολόγησης). Ούτε υπερασπίζομαι ιστοσελίδες όπως η Rate My Teachers που, εντάξει, έχει τους λόγους της να υπάρχει.

Μιλάω για τον καθένα από εμάς σε προσωπικό επίπεδο. Για όσους τελος πάντων θέλουν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.

Για την πάρτη τους.

buzz it!

Τρίτη, 11 Μαρτίου 2008

Ένα powerpoint για τη διδακτική φυσικών επιστημών

Την καλησπέρα μου.

Σκοπός της σημερινής μου δημοσίευσης είναι απλά και γρήγορα να αναφερθεί σε μια powerpoint παρουσίαση σχετικά με τη διδακτική της Βιολογίας. Δημιουργός της είναι ο αγαπητός Γ. Έψιμος, εκπαιδευτικός του κλάδου και γέννημα-θρέμμα της διδακτικής.

Της Βιολογίας; Οι άλλοι επιστήμονες δηλαδή στο πηγάδι κατούρησαν;

Δίκιο έχεις. Τιτλοφορείται μεν "διδακτική της Βιολογίας", σίγουρα όμως όσα λέγονται στην παρουσίαση στέκονται μια χαρά και τις υπόλοιπες φυσικές επιστήμες...

Παραθέτω την παρουσίαση στο τέλος. Τί θα ήθελα να προσέξεις σε αυτήν;

- Πρώτα από όλα, ότι είναι αρκετά καλή ως powerpoint παρουσίαση, ανεξάρτητα από το περιεχόμενο. Έχει ας πούμε περιορισμένο αριθμό λέξεων σε κάθε διαφάνεια. Βέβαια, σε
ορισμένα σημεία αγγίζει τα όρια, αλλά έστω...

- Δεύτερον, ότι δίνει διάφορα παραδείγματα διδακτικών "εργαλείων" που κι εσύ μπορείς να χρησιμοποιήσεις στη διδασκαλία σου. Ορισμένα αναφέρονται αρκετά συνοπτικά, υποθέτω στη live χρήση της παρουσίασης θα δίνονταν περισσότερες λεπτομέρειες.

Οι διαφάνειες όμως που αφορούν τους χάρτες εννοιών, τα φύλλα εργασίας ή τα μοντέλα είναι σούπερ.

- Τρίτον, τις αρκετά χρήσιμες προτεινόμενες ιστοσελίδες για τη διδασκαλία της Βιολογίας που προτείνονται στο τέλος της παρουσίασης...

Αυτά από μένα Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Ιδού:



ΥΓ. Απορία. Γιατί στο καλό, σε ζητήματα Διαδικτύου, η Βιολογία δείχνει να κρατά τα σκήπτρα; Σε ποια χαράδρα της μπλογκόσφαιρας παγιδευτήκατε βρε χημικοί και συνάδελφοι φυσικοί;!;

buzz it!

Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2008

Κουδούνι για (μουσικό) διάλλειμμα...

μια μέρα γιορτινή όπως η σημερινή, ας αφήσουμε τις πολλές φιλοσοφίες περί διδακτικής και ας ακούσουμε

τα "κάλαντα" (από το CD "Θ.ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΛΑΪΚΕΔΕΛΙΚΑ") και ας δώσουμε λίγη παραπάνω από ότι συνήθως σημασία στους στίχους

Κυρά έχεις όμορφο μικρό στο μόσχο αναθρεμμένο.
Το λούζουν, το στολίζουνε στο δάσκαλο το στέλνεις.

Το καρτεράει ο δάσκαλος με μια χρυσή βεργούλα,

το καρτεράει η δασκάλισσα με δυο κλωνάρια μόσχο.

Παιδί μου πού ειν' τα γράμματα, παιδί μου πού ειν' ο νους σου;

Τα γράμματά μου στο χαρτί κι νους μου πέρα δέρνει,
πέρα στις νιες τις όμορφες, πέρα στις μαυρομάτες
που 'χουν τα μάτια σαν ελιά, τα φρύδια σαν γαϊτάνι"

buzz it!

Κυριακή, 9 Μαρτίου 2008

Προσομοίωση - Διαγράμματα στη φυσική

Αντιγράφω από το πολύ μπροστά για τα ελληνικά δεδομένα ιστολόγιο του Βαγγέλη Κολτσάκη.

Στα πλαίσια του γενικότερου προβληματισμού για τη χρήση διαγραμμάτων στην κινηματική από 13χρονους μαθητές προβληματισμός που "πατάει" και στο καινούργιο βιβλίο της Φυσικής Β' Γυμνασίου, ο αγαπητός συνάδελφος προτείνει μια:

[...] εξαιρετική προσομοίωση (ανάμεσα σε πολλές άλλες) από το PhET (Physics Education Technology, University of Colorado), με τίτλο “The Moving Man“, την οποία μετάφρασα ο ίδιος στα ελληνικά δίνοντας τον τίτλο “Ο κινούμενος άνδρας”

(κατεβάστε κάνοντας κλικ εδώ τη μεταφρασμένη προσομοίωση, μεγέθους 1,6ΜΒ).

Και συνεχίζει:

Τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης προσομοίωσης είναι αρκετά, αν χρησιμοποιηθεί κατάλληλα. Αξίζει να τονιστούν ιδιαίτερα: η δυνατότητα εισαγωγής της εξίσωσης θέσης-χρόνου (από το μενού: “ειδικά χαρακτηριστικά”, “εισαγωγή εξίσωσης θέσης”) και η δυνατότητα αναπαραγωγής της κίνησης

Το "Ας μπούμε σε μια τάξη" πάντα δύσπιστος αναγνώστης αποφάσισε να δοκιμάσει την προτεινόμενη προσομοίωση - εργαλείο.

Τα συμπεράσματα είναι ιδιαιτέρως θετικά συμπεριλαμβάνουν χαμόγελα του τύπου "μεγάλε κάτι καλό γίνεται εδώ γύρω"...

Εύγε!

[Συνάδελφε δοκίμασε και πες μου...]


ΥΓ. Για να τρέξει, απαιτείται το Java Runtime Environment (μπορείτε -αν δεν είναι ήδη εγκαταστημένο στον υπολογιστή σας- να το κατεβάσετε κάνοντας κλικ εδώ).

buzz it!

Σάββατο, 8 Μαρτίου 2008

Εποπτικά "μέσα" στη διδασκαλία

Πάλι "έμπλεξα" με μεγάλο ζήτημα... Δεν ήξερες, δε ρώταγες;

Λοιπόν. Εποπτικά μέσα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών (και όχι μόνο)

Έχουμε και λέμε. Με τον όρο "εποπτικό μέσο διδασκαλίας", έχω στο μυαλό μου οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια μιας διαδικασίας διδασκαλίας-μάθησης με σκοπό να αυξήσει ή να αλλάξει τα αισθητηριακά "κανάλια" που αυτή χρησιμοποιεί, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο βελτιώνει το μαθησιακό αποτέλεσμα.

Για να προσγειωθούμε στο πεδίο των χειροπιαστών παραδειγμάτων, μπορείς να έχεις στο μυαλό σου εικόνες, ταινίες, διαδραστικά περιβάλλοντα, μοντέλα, ηχογραφημένες ομιλίες, φυσικά αντικείμενα μεγάλε δεν μπορώ να τα γράψω όλα - ο κατάλογος είναι τεράστιος!

Οι υπερασπιστές της άποψης ότι "τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας βελτιώνουν το μαθησιακό αποτέλεσμα" είναι πολλοί. Και επεκτείνονται από τους κοινούς θνητούς της σχολικής τάξης ("αμα δεν τους δείξεις κάτι, δεν πρόκειται να το θυμούνται") μέχρι τα σαλόνια της διδακτικής των φυσικών επιστημών.


Για παράδειγμα, στο παρεπιμπτόντως πολύ καλό για τα ελληνικά δεδομένα βιβλίο "Θέματα διδακτικής για τα μαθήματα των φυσικών επιστημών" διαβάζω (σελ. 267) ότι θυμόμαστε:

- 10% απ' ό,τι διαβάζουμε
- 20% απ' ό,τι ακούμε
- 30% απ' ό,τι βλέπουμε
- 50% απ' ό,τι ακούμε και βλέπουμε
- 70% απ' ό,τι λέμε συνομιλώντας με άλλους
- 90% απ' ό,τι λέμε φτιάχνοντας κάτι

Ίσως αρκετοί σχολιάσουν ότι τέτοιες πεποιθήσεις εκφράζονται και με το επιτυχημένο:

"Ακούω και ξεχνώ
βλέπω και θυμάμαι
φτιάχνω και καταλαβαίνω"

(λένε ότι είναι κινέζικη παροιμία, εμένα μου αρέσει και μόνο το ενδεχόμενο να είναι!)

Τέλος πάντων. Για να μη πολυλογώ, ας ξεκαθαρίσω ότι η θέση μου σε γενικές γραμμές συμφωνεί με τα παραπάνω. Έχω όμως να κάνω ένα σχόλιο:

Πολλές φορές ακούω συναδέλφους να μιλούν για τη "λύση" που προσφέρουν τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας στη διδασκαλία: "Όσο πιο πολλά μέσα χρησιμοποιείς, τόσο καλύτερα".

Ναι μεν, αλλά.

Υπάρχει και το διόλου απίθανο ενδεχόμενο τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας να χρησιμοποιηθούν με τρόπο που δεν βελτιώνει τα μαθησιακά αποτελέσματα. Για να μην πώ "τα μειώνει" και με μαλώσετε...

Θυμήσου για παράδειγμα όλες αυτές τις βαρετές χρήσεις του powerpoint που κατά καιρούς σίγουρα όλοι έχουμε πετύχει, π.χ. σε διάφορα συνέδρια. Το αντικείμενο μπορεί να ενδιαφέρει, το μέσο είναι εκεί, χρησιμοποιείται, με τρόπο όμως που αφήνει το μαθησιακό αποτέλεσμα στο μπουφέ του συνεδρίου.

Ή σκέψου ας πούμε πόσο εύκολα, λογισμικά που με κατάλληλη χρήση μπορούν να είναι και πραγματικοί θησαυροί όπως αυτό που βρήκα στο ιστολόγιο "Ars Longa Vita Brevis" και περιγράφεται στο παρακάτω video, είναι δυνατόν να αλλάξουν τα μαθησιακά αποτελέσματα και αυτά να μετακινηθούν από την περιοχή των φυσικών επιστημών προς το σχεδιασμό αντικειμένων ή, απλά, τη ψυχαγωγία. Που είναι γνώση, αλλά όχι στόχος της διδασκαλίας φυσικών επιστημών...



Αυτό δηλαδή που θέλω να πω είναι, ναι, να δοκιμάσουμε κάθε εποπτικό μέσο διδασκαλίας που μπορούμε να έχουμε στη διάθεσή μας, αλλά να μην ξεχνάμε ότι κάτι τέτοιο σε καμία περίπτωση δεν μας εξασφαλίζει μια καλή διδασκαλία...

Και για να κλείσω με κάτι σχετικό αν και κάπως τραβηγμένο, δες στο παρακάτω video έναν πραγματικά καταστρεπτικό τρόπο χρήσης του εποπτικού μέσου διδασκαλίας "τηλεόραση".

Έρχεται από τη γειτονική Αίγυπτο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ορισμένα "εγχώρια προϊόντα" είναι καλύτερα, έτσι;
Ακόμη και στα αραβικά όμως που είναι, είναι προφανές σε όλους ότι η σημαντική πληροφορία δεν χρησιμοποιεί καθόλου τη δύναμη της εικόνας που δίνει η τηλεόραση και παράλληλα χάνεται, με όλες αυτές τις τιμές του χρηματιστηρίου να βολτάρουν!

buzz it!

Πέμπτη, 6 Μαρτίου 2008

Αξιολόγηση

Πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσω κάτι σημαντικό σχετικά με τον τίτλο.

Αξιολόγηση; Πολύ γενικό δεν ακούγεται αυτό;

Όντως είναι πολύ γενικός ο όρος. Και μόνο για το πλαίσιο της διδασκαλίας φυσικών επιστημών, ο όρος "αξιολόγηση" μπορεί να σημαίνει:

- αξιολόγηση μαθητών. Ελληνιστί: "για να δούμε, έμαθε τίποτα;"...

- αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Εδώ τζιζ!

- και τέλος νομίζω αξιολόγηση διδασκαλίας / διδακτικού υλικού.

Και καθένα από αυτά, χωράει τουλάχιστον 5 καφέδες συζήτηση. Και εγώ θέλω να κοιμηθώ σήμερα, οπότε ας διαλέξω...
Έχουμε + λέμε =

Αξιολόγηση του μαθητή. Για να είμαι ειλικρινής, αμέσως μετά το τέλος του τριμήνου, δεν μου βγαίνει και πολύ να μιλήσω για αυτή την ιστορία. Θα το αφήσω για άλλη φορά ρε κοίτα που φτάσαμε, κουράστηκε και ο αξιολογητής!


Αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Χμ... Από τη μία πλευρά, η άποψη "μα καλά, υπάρχει κάποιος μηχανισμός που ελέγχει αν οι εκπαιδευτικοί κάνουμε καλά τη δουλειά μας;". Από την άλλη, το εργασιακό επιχείρημα: "και τι θα κάνουμε δηλαδή, μια ζωή θα περνάμε εξετάσεις; Τί δουλειά είναι αυτή". Ο καθένας με το δίκιο του κι εγώ πάλι με το δικαίωμα να τοποθετηθώ άλλη φορά

Και φτάνουμε στην αξιολόγηση της διδασκαλίας ή/και του διδακτικού υλικού. Που έχω την αμυδρή πες εντύπωση ότι δεν την πολυσυζητάμε, συνάδελφοι. Ειδικά άμα μιλάμε για τη δική μας διδασκαλία ή το υλικό εμείς χρησιμοποιούμε.

Από τις συγκρίσεις που ενοχλούν: Αν στήσεις αυτί στο γραφείο των καθηγητών, αργά ή γρήγορα θα την ακούσεις τη φράση "ρε κοίτα τί μου απαντά το UFO σε αυτή την άσκηση". Αν όμως θες να ακούσεις το πιο πολιτισμένο "παιδιά έκανα το εξής λάθος σε κείνο το μάθημα", μάλλον θα χρειαστείς την τύχη με το μέρος σου...

Και το χειρότερο είναι ότι υποψιάζομαι πως δεν είναι απλά ότι δεν συζητάμε για το πώς τα πήγαμε στη τάδε ή τη δείνα διδασκαλία, αλλά ότι μερικοί ούτε καν το σκεφτόμαστε. Ατομικά δηλαδή...

Λοιπόν. Το επιχείρημα ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να κάνουμε εκτός μαθημάτων, οπότε καμιά φορά δεν προλαβαίνουμε, μπορώ να το καταλάβω. Κι εγώ στο ίδιο καζάνι βράζω. Δεν μιλάμε όμως για μια λεπτομέρεια της διδασκαλίας, έτσι; Μιλάμε για το βασικό τρόπο να γίνει η δουλειά μας καλύτερη κάτι που θεωρώ αυτονόητο ότι θέλουμε να γίνεται...

Και δεν είναι και τίποτα φοβερό, μην τρελαθούμε. Οργάνωση χρειάζεται. Λιγότερη από την οργάνωση που χρειάζεται για να καταγράψεις την επίδοση 30 πιτσιρικάδων στο τρίμηνο και σ'έχω δει αρκετά σχολαστικό σε κάτι τέτοια...

Η διδακτική έχει προτείνει το "ημερολόγιο του δασκάλου". Όπως το ακούς: ημερολόγιο στο οποίο ο εκπαιδευτικός καταγράφει σκέψεις και προβληματισμούς, με σκοπό να αναστοχαστεί σε ότι πήγε ή δεν πήγε καλά.

Εγώ θα είμαι περισσότερο ρεαλιστής. Ένα μικρό σημειωματάριο είναι αρκετό. Ένα σημειωματάριο με όσα βλέπουμε να μην "τραβάνε". Όποτε προλαβαίνουμε και λίγα κάθε φορά. Ένα σημειωματάριο, συζήτηση με κανα συνάδελφο και αβέρτα δοκιμές!

Και τί μπορείς να δοκιμάσεις; ένα σωρό! 'Ορεξη να'χεις... Διάβασε ας πούμε αυτό το άρθρο το οποίο απευθύνεται σε νέους δασκάλους. Σίγουρα θα βρεις πολλές ιδέες, έτοιμες προς δοκιμή!

Το σημαντικό είναι να γνωρίζουμε κάθε φορά τι αξιολογούμε. Το συγκεκριμένο τρόπο να ξεκινάω το μάθημα, τη συγκεκριμένη ιδέα (πχ. έφερα στη τάξη ένα δημοσίευμα σχετικό με το μάθημα: έγινε τίποτα καλύτερο; Κι αν ναι, τι;), τον συγκεκριμένο τρόπο να αναπαραστήσουμε ένα κομμάτι γνώσης (πινακάκι από το σχολικό βιβλίο, σχεδιάγραμμα στον πίνακα, ιστοσελίδα από το δίκτυο κτλ).

Ή ας πούμε μπορούμε να προσέχουμε και τα διαγωνίσματα που βάζουμε. Ένα αρχείο χρειάζεται. Και αστερίσκους! Αστερίσκο σε όποιο ερώτημα βλέπουμε ότι είναι αρκετοί οι μαθητές που δεν καταλαβαίνουν "τί ζητάει το θέμα". Σιγά το δύσκολο.

Επίλογος. Τα πράγματα συνάδελφοι είναι απλά:

Το "30 χρόνια εκπαιδευτικός" μπορεί να σημαίνει "30 χρόνια βελτιώνομαι", μπορεί όμως να σημαίνει και "30 χρόνια κολλημένος".

Ο καθένας ας αποφασίσει που ανήκει...

buzz it!

Τρίτη, 4 Μαρτίου 2008

Φώτα, κάμερα, μαθητές... πάμε!

- Γιατί κύριε δεν κάνουμε κάθε μέρα πειράματα;

- Δεν έχουμε τόσο χρόνο Φώτη. Πρέπει να βγάλουμε την ύλη!

- Και γιατί δεν κάνουμε τουλάχιστον εκείνο το πείραμα που είδα στη τηλεόραση;

- Ποιο πείραμα;

- Αυτό που έκαναν προχθές οι MythBusters κύριε!

- Φώτη, ορισμένα πειράματα χρειάζονται αρκετή προετοιμασία ή, ακόμα χειρότερα, έχουν ψηλό κόστος. Δεν μπορούμε να κάνουμε οποιοδήποτε πείραμα... Άλλωστε, μην ξεχνάς εδώ παίρνω ύφος σοβαρό ότι και η επιστήμη δεν προχωρά μόνο με πειράματα: πρέπει κάποια στιγμή να σκεφτούμε και κυρίως να συζητήσουμε για όσα μας "λέει" ένα πείραμα.

Ύφος κατσουφιασμένο καλύπτει πλέον το συνήθως χαμογελαστό πρόσωπο του Φώτη. Δεν μπορείς όμως να κάνεις και πολλά: Ακόμη και να έχεις την όρεξη του τρελοεπιστήμονα ή του πρωτοδιόριστου, υπάρχουν οι γνωστοί περιορισμοί...

Πάντως το Διαδίκτυο, μπορεί ως ένα βαθμό να βοηθήσει.

Ένας μεγάλος αριθμός από βιντεοσκοπημένα πειράματα κυκλοφορούν στη ψηφιακή μας παγκόσμια πιάτσα. Μπορείς λοιπόν να τα προτείνεις στους μαθητές σου ή ακόμη και να τους τα δείξεις (στην ένσταση "μα δεν έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στο ίντερνετ" θα απαντήσω "ωραία, κάνε κανά δυο χρόνια υπομονή και θα έχουν όλοι")

Από την άλλη βέβαια, στην ένσταση "μα ένα βιντεοσκοπημένο πείραμα δεν είναι πείραμα", δεν έχω ικανοποιητική απάντηση. Γι' αυτό και παραπάνω έγραψα "το Διαδίκτυο μπορεί ως ένα βαθμό να βοηθήσει"...

Τέλος πάντων.

Υποθέτω το You Tube ήδη το γνωρίζεις. Υπάρχουν εκεί μέσα αρκετοί ωραίοι τύποι που προβάλλουν πειράματα, ερμηνείες και έξυπνες πειραματικές "πατέντες".

Προσωπικά, έχω ξεχωρίσει τους Robert Krampf και Marshall Brain (ίσως έχεις ακούσει για τον τελευταίο - είναι ο ιδρυτής της πολύ χρήσιμης ιστοσελίδας How Stuff Works)

Από την άλλη, παίζει και το Teacher Tube. Βολεύει, καθώς είναι εστιασμένο στα της διδασκαλίας, με αρκετές καλές βιντεοσκοπήσεις αν και παίζουν και ορισμένες "μούφες".

Η ιστοσελίδα για την οποία όμως αισθάνομαι περήφανος ότι ανακάλυψα είναι η Planet-Sci- cast. Γέννημα-θρέμμα Βρετανίας, την έχω ξεχωρίσει όχι τόσο γιατί σε πολλά βιντεάκια διατηρείται το γνωστό και αγαπημένο μου αγγλικό χιούμορ, αλλά γιατί στα περισσότερα πρωταγωνιστούν μαθητές!

Και ως γνωστόν λέμε τώρα, όσο πιο πολύ συμμετέχεις στην πραγματοποίηση ενός πειράματος, τόσο περισσότερα μαθαίνεις από αυτό όχι δεν αφορίζω τα πειράματα επίδειξης, κάποια στιγμή θα αναφερθώ σε αυτό το θέμα...

Υστερόγραφο; Μα τί άλλο; Βίντεο!


buzz it!

Δευτέρα, 3 Μαρτίου 2008

Άκου αφεντικό!

Εντάξει, το παρόν ιστολόγιο είναι θεματικό: εστιάζει στο χώρο της διδασκαλίας φυσικών επιστημών. Παίζει δηλαδή "μπάλα" σε σχολεία και σε προαύλια, όχι σε βουλευτικά έδρανα ή δημοσιογραφικά γραφεία. Tις περισσότερες φορές μάλιστα προσπαθεί να θίγει νοοτροπίες και όχι συγκεκριμένα πρόσωπα.

Θα μπορούσε δηλαδή να πει κανείς ότι όλος αυτός ο ντόρος που ξεκίνησε με το press-gr δεν αφορά το ιστολόγιο "Ας μπούμε σε μια τάξη".

Μάλλον θα διαφωνήσω. Ανεξάρτητα από τη θεματολογία του, δε παύει να είναι ένα ιστολόγιο. Δεν παύει να είναι ο προσωπικός και χωρίς περιορισμούς δίαυλος επικοινωνίας μου. Που σιχαίνεται ακόμη και την απλή ύπαρξη του ενδεχόμενου να περιοριστούν όσα θέλω να πω σε συνάδελφους ή όχι, για οποιονδήποτε λόγο.

Αρκετά με τις πολυλογίες κύριε, στο ζουμί!

Καλά. Αναδημοσιεύω το παρακάτω κείμενο, προϊόν της πρωτοβουλίας ελληνόγλωσσων ιστολογίων freebloggers και από το digitalrights.gr. Αφορά τις πληροφορίες που τελευταία ακούγονται περί νομοθετικής ρύθμισης της έκφρασης στο Δίκτυο. Σκοπός είναι αφενός μεν η αποστολή του ως δελτίου τύπου σε όλα τα ΜΜΕ αλλά και τους φορείς της χώρας, αφετέρου δε η συνυπογραφή του από όσους το στηρίζουν. Εδώ σε θέλω!

Ανησυχία για την εν θερμώ νομοθετική ρύθμιση των blogs

Αθήνα, 1 Μαρτίου 2008

Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθoύμε με ανησυχία τη διαρροή στον Τύπο, με αφορμή τη γνωστή υπόθεση του blog press-gr, σχεδίων της κυβέρνησης για τη νομοθετική ρύθμιση της έκφρασης στο διαδίκτυο. Οι προθέσεις αυτές, αν ισχύουν με τον τρόπο που δημοσιοποιήθηκαν (συμπυκνώνονται σε έναν πρωτόγνωρο για τα διεθνή δεδομένα περιορισμό τής ανώνυμης/ψευδώνυμης έκφρασης μέσω ιστολογίων), πλήττουν θεμελιακά δικαιώματα κάθε πολίτη, δυνητικού χρήστη του διαδικτύου, παγιωμένα στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, αναγνωρισμένα από το Σύνταγμα της Ελλάδας αλλά και από το διεθνές δίκαιο. Οι διαρροές αυτές δεν έχουν μέχρι στιγμής επισήμως επιβαιωθεί, πλην όμως η μη κατηγορηματική διάψευσή τους από την Κυβέρνηση δεν επιτρέπει εφησυχασμό.

Ως Έλληνες πολίτες και bloggers, με διαρκή αγωνία για την ελευθερία της έκφρασης και του Τύπου, στον τόπο μας αλλά και σε όλον τον κόσμο, δηλώνουμε ότι δεν θα ανεχθούμε κανενός είδους ρύθμιση που θα φέρει την Ελλάδα κοντά σε διεθνώς δακτυλοδεικτούμενα μελανά παραδείγματα χωρών που καταπατούν τα ψηφιακά δικαιώματα των πολιτών τους, όπως η Κίνα, η Βιρμανία και η Αίγυπτος. Εξάλλου, υπενθυμίζουμε, εξακολουθεί να εκκρεμεί δικαστικά η υπόθεση blogme.gr, η οποία, ως απόπειρα ποινικοποίησης του απλού υπερ-συνδέσμου (link), μας εκθέτει στην παγκόσμια διαδικτυακή κοινότητα.

Διανύοντας μια εποχή κατά την οποία η ιδιωτικότητα συρρικνώνεται διαρκώς και τα κάθε λογής απόρρητα υποχωρούν σε βάρος των πολιτών, χάριν κρατικών και όχι μόνο σκοπιμοτήτων, και κατά την οποία το άτομο, ως μονάδα, συνθλίβεται από οικονομικά και επικοινωνιακά μεγαθήρια, διατηρούμε την πεποίθηση ότι η διαδικτυακή ανωνυμία ή ψευδωνυμία είναι στοιχειωδώς απαραίτητη εγγύηση για την εξασφάλιση τής ελεύθερης ατομικής έκφρασης, της πληροφοριακής αυτοδιάθεσης και του υγιούς δημόσιου διαλόγου.

Το ισχύον νομικό πλαίσιο επιτρέπει, υπό δικαστικές εγγυήσεις, την ταυτοποίηση ψευδώνυμων ή ανώνυμων χρηστών του διαδικτύου στις περιπτώσεις που τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα στην ελεύθερη έκφραση και στην ιδιωτικότητα, σταθμιζόμενα με την ανάγκη προστασίας άλλων σοβαρών έννομων αγαθών, κρίνεται ότι πρέπει να υποχωρήσουν. Το καθεστώς αυτό, σε συνδυασμό με την αυτορρύθμιση των ψηφιακών κοινοτήτων, θεωρούμε ότι είναι επαρκές για την προστασία από έκνομες αντικοινωνικές συμπεριφορές που εκδηλώνονται μέσω του διαδικτύου.

* Επισημαίνουμε ότι η νομοθέτηση εν θερμώ και καθ' υπερβολή εκθέτει τη νομοθετική διαδικασία για έλλειψη νηφαλιότητας, απροσωποληψίας και ρυθμιστικής συνοχής.
* Υπενθυμίζουμε ότι η κοινωνία των blogs δεν συνιστά κλειστή κάστα για λίγους, με συγκεκριμένα συμφέροντα, αλλά αποτελεί καθρέφτη όλης της κοινωνίας, ανοιχτό πεδίο έκφρασης για οποιονδήποτε πολίτη.

Συνεπώς,

* Καλούμε την κυβέρνηση να δηλώσει σαφώς τις προθέσεις της και να διαψεύσει απερίφραστα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες σχετικά με πρόσθετη νομοθετική ρύθμιση της ελεύθερης έκφρασης στο διαδίκτυο.
* Καλούμε το σύνολο των πολιτικών και κοινωνικών φορέων να λάβουν θέση απέναντι στα σχέδια αυτά και να διατρανώσουν την αντίθεσή τους προς οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία στο μέλλον η οποία θα έχει παρόμοια παράλογα χαρακτηριστικά.
* Επιφυλασσόμαστε για στενή παρακολούθηση του ζητήματος και για ανάπτυξη κάθε μορφής οργανωμένης δράσης (επικοινωνιακής, νομικής, θεσμικής).

Υπογράφουν, σε αλφαβητική σειρά, οι ιδιοκτήτες των blogs,

* http://www.221.gr
* http://www.aboutconcept.net
* http://aeisixtir.blogspot.com
* http://www.amarkos.gr/blog
* http://anadasosi.blogspot.com
* http://aratepylas.blogspot.com
* http://arch-dialogue.blogspot.com
* http://argiro58greece.blogspot.com
* http://argos.wordpress.com
* http://arxediamedia.blogspot.com
* http://asaq.blogspot.com
* http://asopossos.wordpress.com
* http://badtasteradio.blogspot.com
* http://biostore-aloa.blogspot.com
* http://www.blogspace.gr
* http://butterfly-butterflysworld.blogspot.com
* http://chouvi.blogspot.com
* http://cinemel.blogspot.com
* http://clockworkplum.blogspot.com
* http://cybernero.blogspot.com
* http://www.designinsane.org/blog
* http://didaskw.blogspot.com
* http://www.digital-era.org/blog
* http://don-ald.blogspot.com
* http://dpurpler2.blogspot.com
* http://www.e-rooster.gr
* http://enteka.blogspot.com
* http://erimitis.blogspot.com
* http://exeisminima.gr
* http://fileleytheros.wordpress.com
* http://freeaction.blogspot.com
* http://freegr.blogspot.com
* http://gartel-adventures.blogspot.com
* http://georgeisyourman.blogspot.com
* http://giaskepsou.blogspot.com
* http://giobigr.blogspot.com
* http://gmargari.wordpress.com
* http://gnomeskepistimi.wordpress.com
* http://gpapoul.blogspot.com
* http://graoutso.blogspot.com
* http://grbloopers.blogspot.com
* http://www.greekalert.com
* http://greekmme.blogspot.com
* http://gtziralis.com
* http://hackaday-thema.blogspot.com
* http://www.helion.cc/blog
* http://hellenicrevenge.blogspot.com
* http://histologion-gr.blogspot.com
* http://hypatiastory.blogspot.com
* http://inlovewithlife.wordpress.com
* http://istofono.wordpress.com/
* http://jigiart.blogspot.com
* http://karounos.gr/blog
* http://kokkinipatrida.blogspot.com
* http://www.koproskilo.gr
* http://krogias.blogspot.com
* http://larisaperivallon.wordpress.com
* http://magicasland.com
* http://mavrosgatos.blogspot.com
* http://metablogging.gr
* http://metajournalism.wordpress.com
* http://mgpetrakis.blogspot.com
* http://mikroanalogo.blogspot.com
* http://mikroanalogo2.blogspot.com
* http://mrpc.pramnos.net
* http://naftilos.blogspot.com
* http://nassoskappa.blackwhitemag.net
* http://nefelikas.wordpress.com
* http://www.netfreaks.gr
* http://www.neolaia.gr/wordpress
* http://nickthecreek.blogspot.com
* http://www.nylon.gr
* http://o-agios.blogspot.com
* http://oikologio.gr
* http://oikosantoxis.blogspot.com
* http://oneiros.gr/blog
* http://www.oraelladas.gr/blog
* http://www.papandreou.gr
* http://papanotas.wordpress.com
* http://www.perlikos.gr
* http://perastikos.blogspot.com
* http://petcoke.wordpress.com
* http://piazzadelpopolo.blogspot.com/
* http://plagal.wordpress.com
* http://politicsgr.blogspot.com/
* http://polsemannen.blogspot.com
* http://postnuclear-icehouse.blogspot.com
* http://prezatv.blogspot.com
* http://proxeirotetradio.blogspot.com
* http://radio936.blogspot.com
* http://reality-tape.com
* http://red-pep.blogspot.com
* http://rodiat7.blogspot.com
* http://rulenstein.blogspot.com
* http://sofianidis.blogspot.com
* http://stathis957.blogspot.com
* http://stefadouros.blogspot.com
* http://syrizaglyfadas.blogspot.com
* http://www.tassosdi.blogspot.com
* http://telson.org/
* http://thelonapo.blogspot.com
* http://theoulini.blogspot.com
* http://www.thinkinadvance.gr/blog
* http://tsimitakis.wordpress.com
* http://tzonakos.blogspot.com
* http://uroborus.wordpress.com
* http://voteforliberty.wordpress.com
* http://voriosanemos73.blogspot.com
* http://vrypan.net
* http://webz.gr
* http://www.xblog.gr
* http://xeri.wordpress.com
* http://ziouzios.blogspot.com

και η πρωτοβουλία digitalrights.gr για τα δικαιώματα του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο

Καλούμε όσους bloggers στηρίζουν το κείμενο αυτό να το αναρτήσουν στα ιστολόγιά τους.

buzz it!

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα