Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Κυριακή 25 Μαΐου 2008

Διαγώνισμα Βιολογίας Α' Γυμνασίου

Το "Ας μπούμε σε μια τάξη" προτείνει διαγωνισματάκι
μέρες που είναι...

Τα θέματα στα οποία πρόσφατα κλήθηκαν να απαντήσουν μερικοί μαθητές της Α' γυμνασίου προκειμένου να αποδείξουν ότι κάτι έμαθαν από τη Βιολογία τη χρονιά που μας πέρασε είναι τα εξής:

Read this doc on Scribd: Themata Biology08blog


Συνάδελφε, αν θες να το χρησιμοποιήσεις, φυσικά και μπορείς να "κατεβάσεις" το συγκεκριμένο αρχείο (κάνε κλικ εδώ).

Να σου πω όμως την αλήθεια, περισσότερο θα με ενδιέφερε η άποψη σου για την επιλογή των θεμάτων...

Τί λες;


buzz it!

12 σχόλια:

BioLogos είπε...

Αν και δεν γνωρίζω το βιβλίο της Α γυμνασίου έκατσα να απαντήσω το διαγώνισμα
"από μέσα" μου.Δυσκολάκι αγαπητέ Χρυσόστομε είναι το πρώτο σχόλιο και πάμε στα επιμέρους.

Λίγα "τεχνικά"
1ο Θέμα
Το Α μου άρεσε πολύ γιατί είναι η κορωνίδα των βιολογικών ορισμών και δίνει και λίγο υπόβαθρο
για τη μετέπειτα διαφοροποίηση που παρατηρείται σε ιούς.
Στο Β 1 δεν καταλαβαίνω τί θα μπορούσε να οριστεί ως εσωτερική δραστηριότητα ενός κυττάρου.Υπάρχουν ενδοκυτταρικά οργανίδια, διαμεβρανικοί χώροι, το εσωτερικό του πυρήνα στα ευκαρυωτικά κύτταρα κτλ.Επίσης στο Ε πιστεύω χρειάζεται η διευκρίνιση ότι αναφέρεται στο ευκαρυωτικό κύτταρο, καθώς τα προκαρυωτικά δεν έχουν οργανωμένο πυρήνα.

3ο Θέμα
Στο Α αναφέρεται ο όρος "ουσίες που κατασκευάζονται από το φυτό".Επειδή στη Βιολογία η ακρίβεια είναι το παν (ακόμα κι αν πρόκειται για 13χρονους μαθητές), η σωστή διατύπωση είναι ενώσεις/βιομόρια/σύμπλοκα (ουσίες δεν είναι λάθος αλλά με ξενίζει λίγο) που παράγονται από το φυτό.Να ζυμωθεί λίγο ο μαθητής με την έννοια ότι το κύτταρο είναι ένα εργαστήρι οργανικής χημείας και ότι δεν είναι κατασκευή ουσιών αλλά σύνθεση και αποδόμησή τους (μεταβολισμός).

Γενικά βρήκα τις ερωτήσεις ισορροπημένες, χρειάζονται πολύ μελέτη για να απαντηθούν από έναν μαθητή και μου άρεσε η "πονηριά" των Σ ή Λ.Δεν ξέρω κατά πόσο φτάνει το 2ωρο για 6 θέματα.
Το μόνο μικρό μου παράπονο είναι ότι δεν δόθηκε πολύ βάρος στα προκάρυα/ευκάρυα αλλά περισσότερο σε "ανθρωποκεντρικές" ερωτήσεις.Και το λέω αυτό γιατί πολλοί φτάνουν στο πρώτο έτος του βιολογικού και δεν μπορούν να διακρίνουν τους δύο τύπους κυτταρικής οργάνωσης.

Ερώτηση...Η εξεταστέα ύλη τί περιλαμβάνει?

υγ.Οι ερωτήσεις τύπου "συμπλήρωση κενών" συνήθως τις αντιπαθώ γιατί είναι για παπαγάλους αλλά με τη μορφή που έχουν εδώ δεν νομίζω ότι υπάρχει περιθώριο και ένας που έχει καταλάβει τί παίζει να μην μπορεί να απαντήσει.

Xrysostomos είπε...

Πρώτα από όλα να σε ευχαριστήσω για τις παρατηρήσεις σου. Ειδικά το "δυσκολάκι" το λαμβάνω υπόψη μου (δεν έχω διορθώσει ακόμη τα γραπτά για να δω κατά πόσο δυσκολεύτηκαν).

Σχετικά με τα σχόλια σου, το σημείο στο οποίο μάλλον διαφωνούμε οσο δεν παει, είναι το εξής. Λες:

"Επειδή στη Βιολογία η ακρίβεια είναι το παν (ακόμα κι αν πρόκειται για 13χρονους μαθητές), η σωστή διατύπωση είναι ενώσεις/βιομόρια/σύμπλοκα"

Η ακρίβεια είναι το παν για την επιστήμη της βιολογίας, όχι όμως και για τη διδασκαλία της.

Είμαι από αυτούς που φανατικά υποστηρίζουν τη συνειδητή τροποποίηση του περιεχομένου των επιστημών όταν αυτό πρόκειται να διδαχθεί. Το να αναφέρω λέξεις όπως "ενώσεις/σύμπλοκα/βιομόρια" σε ανθρώπους που ακόμα δεν έχουν κάνει ούτε μία ώρα χημείας θα ήταν καταστροφικό.

Τα "σύμπλοκα" γίνονται "ουσίες", το "διοξείδιο του άνθρακα" γίνεται "κάτι που υπάρχει και στα καυσαέρια των αυτοκινήτων", το DNA γίνεται "ένα βιβλίο με οδηγίες, γραμμένο στη γλώσσα της χημείας". Και όλα αυτά γιατί πρέπει να κρατάμε μια επαφή με όσα ο μαθητής ήδη γνωρίζει.

Σχετικά με τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα των θεμάτων, έχεις δίκιο. Είναι αποτέλεσμα από τη μία επιλογών του αναλυτικού προγράμματος (ο διαχωρισμός σε προκάρυα/ευκάρυα προτείνεται στην τρίτη γυμνασίου), από την άλλη επιλογών δικών μου.

Και εξηγούμαι. Οι μαθητές της α' γυμνασίου έχουν μια απίστευτη δίψα για να μάθουν τί τρέχει στο σώμα τους. Θεώρησα υποχρέωση μου κατά τη διάρκεια των μαθημάτων της χρονιάς να ανταποκριθώ σε αυτή τη δίψα και να αφιερώσω περισσότερο χρόνο σε ότι αφορά το ανθρώπινο σώμα.

Που σημαίνει ότι ανάλογο βάρος θα δινόταν και στις εξετάσεις.

Σχετικά με τις ασκήσεις "συμπλήρωσε τα κενά" κι εγώ στην αρχή ήμουν αρκετά διστακτικός. Βρήκα όμως από συναδέλφους αρκετά παραδείγματα καλής χρήσης τους.

Δεν είναι εύκολο να φτιάξεις ένα τέτοιο κείμενο με τρόπο που να αξιολογεί αυτόν που κατάλαβε το μάθημα και όχι αυτόν που το αποστήθισε. Οι περισσότεροι συνάδελφοι νομίζω ότι δεν εχουν συνειδητοποιήσει κάτι τέτοιο.

Επιλέγουν ας πούμε ένα κομμάτι από τα κείμενα του βιβλίου, βγάζουν τις επιστημονικές έννοιες από αυτό και θεωρούν ότι "καθάρισαν". Εγκληματικό...

Είναι ένα θέμα που θέλω κάποια στιγμή να θίξω στο μπλογκ μου, θα χρειαστεί όμως να περιμένεις!

Σ' ευχαριστώ και πάλι

ΥΓ. Το βιβλίο μπορείς να το βρεις εδώ

BioLogos είπε...

Ok είμαι εντελώς άσχετος από διδασκαλία και εννοείται πώς ότι δεν το κατέχω το λέω.Λάθος δικό μου τότε καθώς προφανώς οι μαθητές δεν είναι φοιτητές-μελλοντικοί βιολόγοι και θα έπρεπε να θυμηθώ ότι στην Α γυμνασίου η σχέση με τη χημεία είναι μηδενική.Πόσο μάλλον να έχεις την απαίτηση να μιλήσεις για βιοχημεία στα 13χρονα.


Όσον αφορά τον ανθρωποκεντρισμό.
Τα παιδιά είναι λογικό να συνδέουν τη βιολογία με το ανθρώπινο σώμα.Τα αγόρια και τα κορίτσια σιγά σιγά μπαίνουν στην εφηβεία και έχουν απορίες όπως η έμμηνος ρύση,οι ορμόνες, το σεξ κτλ.
Δεν λέω καλά κάνει ο εκπαιδευτικός και δίνει βάση σε αυτά και καλλιεργεί στο μαθητή μια επιστημονική ματιά προς όλα αυτά τα ζητήματα για να έχουν κριτική στάση σε ότι ακούγεται από δεξιά και αριστερά μεταξύ τους(με είχε ρωτήσει κάποτε μαθητής Λυκείου αν η Κόκα Κόλα είναι σπερματοκτόνος για να χρησιμοποιηθεί για κολπικές πλύσεις...).

Και το βιβλίο που το "ξεφύλλισα" δεν έχει καμία σχέση με αυτά που διδασκόμασταν εμείς τότε.Μοντέρνο και από τη λίστα με τα περιεχόμενα είδα ότι κάνει ένα πέρασμα από τους ζωντανούς οργανισμούς, το μεταβολισμό, την κίνηση, την αναπαραγωγή κτλ.Μια χαρά για εισαγωγή στη διδασκαλία της βιολογίας για Α γυμνασίου.

Απλά δεν ξέρω κατά πόσο καλλιεργείται στο μαθητή η ιδέα ότι η βιολογία δίνει το ίδιο βάρος σε όλους τους οργανισμούς και δεν είναι παρακλάδι της ιατρικής.

ΥΓ.Το διαγώνισμα ως σύνολο ήταν tricky.Ισορροπημένα τα ανάπτυξης με τα συμπλήρωση κενών, Σ ή Λ κτλ.Και δε νομίζω ότι απευθύνονται σε παπαγάλους.Ο μαθητής πρέπει να καταλάβει για να απαντήσει και μου άρεσε η χρήση εικόνας και αντιστοίχησης όρων με συγκεκριμένα όργανα κτλ.

Περιμένω να μου πεις πώς τα πήγαν τα παιδιά από περιέργεια.

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Είναι θετικό στοιχείο και οι ερωτήσεις συμπλήρωσης αλλά και τα Σ/Λ. Για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες οι κλασικές ερωτήσεις ανάπτυξης είναι σκέτος εφιάλτης. Επιβάλλονται επομένως εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης.

Ανώνυμος είπε...

Μόλις τώρα ανακάλυψα το διαγώνισμα κι εγώ και τα σχόλιά μου είναι τα εξής:
Πιστεύω είναι πολλά τα θέματα για 2ωρο. Καλύπτουν σειρά θεμάτων της ύλης, είναι σαφώς διατυπωμένα και κάποια από αυτά σκοπεύω να τα χρησιμοποιήσω by the way. Θεωρώ ότι θα ήταν περισσότερο παιδαγωγικό να υπάρχουν περισσότερες εικόνες, αφού μιλάμε για Α' γυμνασίου, π.χ. σε ερωτήσεις αντιστοίχισης.
Τέλος, καλό θα ήταν να υπάρχει κάποιο θέμα που να ζητάς την άποψή τους για κάποιο θέμα που είχατε συζητήσει μέσα στην τάξη (έστω σε 10 γραμμές) δίνοντάς τους ελευθερία να φτιάξουν αν θέλουν και διαγράμματα επεξηγηματικά ή σκίτσα για να στηρίξουν αυτή την άποψη. Thinking about biology... π.χ. τι πιστεύετε εσείς ότι προκαλεί το κάπνισμα και γιατί;
ενδιαφέρον το Blog σου.

Ανώνυμος είπε...

Ας διορθώσω λίγο αυτό που έγραψα γιατί δε βγάζει νόημα:
θεωρώ ότι θα ήταν περισσότερο παιδαγωγικό να υπάρχουν περισσότερα θέματα με εικόνες....

Ανώνυμος είπε...

Σχετικά με τις ερωτήσεις Σ/Λ:
συχνά αποτρέπουν τα παιδιά από το να έρθουν διαβασμένα στο διαγώνισμα, καθώς ένας διαβασμένος να υπάρχει στην αίθουσα, με "σήματα" διαδίδει στο άψε σβήσε σε όλη την τάξη τις σωστές απαντήσεις :) Εκτός αν μοιράσεις 4 κατηγορίες παρόμοιων αλλά διαφορετικών θεμάτων στην τύχη, οπότε το αποφεύγεις αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Ευκολάκι το διαγώνισμα, αν και μερικά σημεία χρειάζονται περισσότερη διευκρίνηση / ανάλυση / λεπτομέρεια.

Xrysostomos είπε...

Δηλαδή...;

nicksotir είπε...

Είμαι μαθητής της πρώτης Γυμνασίου και αφού μόλις τέλειωσα το βιβλίο (για λόγους υγείας δεν πάω σχολείο και κάνω μόνος μου μάθημα φέτος), έχω να πω πως ήταν αρκετά εύκολο για να πάρεις ένα σημαντικό εικοσάρι.
Πιστεύω πως το πρώτο θέμα είναι η βάση της βιολογίας της Α'Γυμνασίου, γιατί όλα σχετίζονται με τα κύτταρα με έμμεσο τρόπο. Σε μερικά από τα υπόλοιπα, όπως στο πεπτικό σύστημα δυσκολεύτηκα λίγο, αλλά με 6 στα 9 θέματα προς απάντηση είναι εύκολο να πάρει κανένας καλός μαθητής εικοσάρι. Να ξέρετε, θα το λάβω υπόψη, όταν θα πάω να εξεταστώ στο σχολείο για να περάσω την τάξη το καλοκαίρι.

Ανώνυμος είπε...

eukolo to diagonisma bebea kamia fora dn eksigouse kala i prosfinisi kai to diagwnisma ginotan ligo asafis

Unknown είπε...

Είμαι ένας μαθητής του γυμνασίου βανατου και έχω να πω πως η καθηγητές δεν φέρονται καθόλου καλά στους μαθητές και διαψεύδονται πολλές φορές δεν αναφέρομαι σε όλους κυρίος στην κυρία παπανδρεου της τεχνολογίας και σήμερα μου έδωσε αποβολή επιδι άκουσε να λέω σε έναν φίλο μου πως θα κάνω αναφορά στο γυμνάσιο βανατου και μου λέει πάμε στο γραφείο και είπε ψέματα πως εγώ της είπα πως θα κάνω αναφορά στην ίδια και όχι στο σχολείο και πως θα την λαω στα δικαστυρια επιδι μου εδωσε αποβολη είναι απαράδεκτο εγώ τώρα να κινδυνεύω να μηνω από απουσίες στην ιδια ταξη...Και επίσης δεν φτανει όλο αυτό αλλά και με προζβαλη συνεχώς μπροστά στους συμμαθητές μου...😟😟

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα