Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

Προεκλογικό δωράκι ppt: Η επιστημονική Μέθοδος!

Για να θυμούνται οι έχοντες πολλά μόρια και να μαθαίνουν οι μη έχοντες στον ήλιο μοίρα:

Εδώ και καιρό έχουμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας σχετικά με τη μονοθεΐστική αντίληψη περί μίας και μοναδικής "επιστημονικής μεθόδου" (βλέπε παρατήρηση-υπόθεση-πείραμα και ταλιμπάν και ταλιμπάν)

Όμως τα αναλυτικά προγράμματα φυσικών επιστημών, άρα και τα σχολικά βιβλία, επιμένουν να πιέζουν για τη σχετική διδασκαλία... και όπως πάντα προτείνουν αυτή η διδασκαλία να γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους, επιλογή που προσωπικά μου θυμίζει τη φράση "να ξεμπερδεύουμε"...

Το "Ας μπούμε σε μια τάξη", πάντα στο πλευρό του μάχιμου εκπαιδευτικού προσέχεις το προεκλογικό μου υφάκι, έτσι δεν είναι; αποφάσισε να βοηθήσει. Και έφτιαξε μία powerpoint παρουσίαση, βασισμένη σε ένα περιστατικό από την ιστορία του συμπαθούς χώρου της Βιολογίας.

Αν ετοιμάζεσαι για το αυριανό μάθημα, μπορείς να την κάνεις download από εδώ.
Αν πίνεις το καφεδάκι σου και χαζεύεις στο διαδίκτυο, μπορείς να τη δεις παρακάτω:

ΥΓ. Update (1/10/09). Παρά τη θέληση μας, είναι λίγοι οι συνάδελφοι που κάνουν τον κόπο να δώσουν μια "ανάδραση" από την εφαρμογή στη τάξη, διδακτικού υλικού που προσφέρουμε - όπως αυτή η παρουσίαση. Ένας από αυτούς τους λίγους, ο δαιμόνιος συνάδελφος Γιώργος Φασουλόπουλος.

Το σχόλιό του: "Χρυσόστομε, [η παρουσίαση] τσουλάει στην τάξη και "κολλάει" περισσότερο από την γραμμική αλγοριθμική περιγραφή της "επιστημονικής" μεθόδου, στην οπτική του μέσου μαθητή. Νομιμοποιεί τον τρόπο που οδηγεί σε επιτυχή συμπεράσματα στην καθημερινή τους ζωή".

buzz it!

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχώς δεν έχω μπει ακόμα σε τάξη (περιμένω τους διορισμούς των αναπληρωτών και πίνω τον καφέ μου). Ακόμα και χωρίς να έχω ιδέα σε ποια τάξη θα μπω, το υλικό του blog μου είναι εξαιρετικά χρήσιμο στην προετοιμασία :) ευχαριστώ πολύ!

Xrysostomos είπε...

Κι εγώ ευχαριστώ, για τα σούπερ σου λόγια..

[ηθικό δίδαγμα, η μάθηση ως μίμηση, με άλλα λόγια μπες στο νόημα, πριν μπεις σε τάξη: στο δημόσιο σώζεσαι μόνο αν ζητάς και δίνεις συνεχώς συμβουλές/ιδέες. Και χαμόγελα]

Υποθέτω θα τα πούμε σε κανά προάυλιο

χρηστος γκοτζαριδης είπε...

Αγαπητέ Χρυσόστομε
ίσως θα έπρεπε να επικοινωνήσουμε
σε πιο προσωπικό επίπεδο. Η εμπειρία σου στο χώρο θα με βοηθούσε στη προσπάθεια που άρχισα πρόσφατα.
Θα χαρώ να τα πούμε

Παπαδάκης Γιάννης είπε...

Χρυσόστομε, όντως σπουδαία παρουσίαση.
Όμως και εκείνη δεν επιβεβαίνει την "κρατούσα άποψη";
Παρατήρηση - υπόθεση - πείραμα - επιβεβαίωση ή απόρριψη της υπόθεσης ... νέα υπόθεση - νέο πείραμα - νέα επιβεβαίωση ή νέα απόρριψη ... και στο τέλος η διατύπωση μιας θεωρίας κοινα αποδεκτής;
Αυτός ο μονοθεϊσμός όπως πολύ εύστοχα διατύπωσες, με ενοχλεί και εμένα, και με ενοχλεί όχι μόνο επειδή αναφέρεται σε κάθε σχολικό εγχειρίδιο όλων των θετικών επιστημών και είναι τοποθετημένος στην εισαγωγή, αλλά κυρίως επείδη είναι μια μέθοδος που καλείται ο φυσικός, χημικός, βιολόγος να διδάξει ενώ δεν την έχει ακολουθήσει ποτέ, πολύ δε ο μαθητής να την μάθει όταν είναι (σχεδόν) βέβαιο ότι δεν θα την χρησιμοποιήσει ποτέ στην σχολική του ζωή να μην πω σε όλη του την ζωή.
Μετά είναι μια μέθοδος που έχω την αίσθηση ότι προτείνεται προς μελέτη, σε αντιπαραβολή με την αριστοτελική προσέγγιση (αν και αυτό δεν αναφέρεται πουθενά) και λιγότερο για να ειδωθεί σαν μια μέθοδος αυτή καθεαυτή.

Xrysostomos είπε...

@Γκοτζαρίδης
εννοείται θα τα πούμε, στην ίδια "γειτονιά" ζούμε..

@Παπαδάκης Γιάννης
Με βρίσκεις απολύτως σύμφωνο: η παρουσίαση που προσφέρω στους συναδέλφους επιβεβαιώνει την κρατούσα άποψη, αυτη της "επιστημονικής μεθόδου".

Είναι από τις φορές που το "Ας μπούμε σε μια τάξη" βάζει στην άκρη τα πιστεύω του (ή έστω, τα διατυπώνει ψιθυριστά), προκειμένου να βοηθήσει τους συναδέλφους που, είτε συμφωνούν είτε όχι, πρέπει να διδάξουν "επιστημονική μέθοδο".

Υπάρχουν όμως στην παρουσίαση και περιθώρια για κάποια ακόμα χαρακτηριστικά της επιστήμης, όπως ο έλεγχος των μεταβλητών ή το "τυχαίο" . Και φυσικά, υπάρχουν άπειρα περιθώρια σε όποιον συνάδελφο επιθυμεί, να προσθέσει κάποιο άλλο παράδειγμα που θα επιβεβαιώνει/απορρίπτει τα περί μιας και μοναδικής μεθόδου..

Συνολικά, ναι, είναι από τις πολλές περιπτώσεις που καλούμαστε να διδάξουμε κάτι που ίσως δεν μας βρίσκει συμφωνους. Υποθέτω ο καθένας έχει κάνει τις επιλογές του...

ΓΙΩΡΓΟΣ Φ. είπε...

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕ,
ΤΣΟΥΛΑΕΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ "ΚΟΛΑΕΙ" ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ "ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ" ΜΕΘΟΔΟΥ ΣΤΗΝ ΟΠΟΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΜΑΘΗΤΗ.
ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΕΠΙΤΥΧΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥΣ ΖΩΗ
Γ. ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Xrysostomos είπε...

ΧΑ!
Και πάνω που αναρωτιόμουν: "άραγε τη χρησιμοποίησε αυτή την παρουσίαση και κανένας συνάδελφος εκτός από μένα;"

Να σαι καλά Γιώργο - είσαι από τους λίγους "έτοιμους" να δοκιμάσουν και να αναδράσουν πάνω σε κάτι καινούργιο.

Θεωρώ ότι τα σχόλια σου έχουν την ίδια -ή και περισσότερη- σημασία με την κυρίως δημοσίευση. Τα αντιγράφω λοιπόν στο κυρίως μέρος της.

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα