Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

Σου γράφω πάλι από ανάγκη

Κάτι που ήθελα να κάνω και προηγούμενες σχολικές χρονιές
όμως γαμώτο συνήθως δεν προλάβαινα.

Μία περισσότερο προσωπική επαφή
με κάθε έναν από τους μαθητές και τις μαθήτριές μου
της τρίτης γυμνασίου 
στην οποία διδάσκω φυσική.

Έγραψα από ένα μικρό γράμμα για τον κάθε μαθητή
στο οποίο περιγράφω την εικόνα που είχα
για την επίδοσή του στο τρίμηνο που πέρασε
και για τις προσδοκίες μου για τη συνέχεια της σχολικής χρονιάς.

Σε κάθε περίπτωση φρόντισα να επισημαίνω 
θετικές πτυχές της εικόνας κάθε μαθητή
και συγκεκριμένες προτάσεις για το μέλλον.

Δύο δείγματα είναι τα εξής:

[Όνομα],
στο τρίμηνο που πέρασε, σε εξέτασα μία φορά και ήμουν πολύ ευχαριστημένος από τις απαντήσεις που μου έδωσες. Αρκετές όμως φορές, σε έβλεπα να μη συμμετέχεις στο μάθημα και να μην τολμάς να σηκώσεις το χέρι σου για να απαντήσεις σε κάτι που ρωτούσα.
Προσπάθησε λίγο παραπάνω να τολμάς (ακόμα και λάθος απάντηση να δίνεις, εγώ θα το σημειώνω σαν καλό, αφού θα βλέπω ότι τολμάς να πεις τη γνώμη σου). Επίσης, προσπάθησε να είναι λιγότερες οι φορές που μιλάς με τον [όνομα], αντί να προσέχεις όσα γίνονται στο μάθημα...
Αν κάνεις όσα σου ζητάω, σου υπόσχομαι ότι και περισσότερα πράγματα θα μάθεις, και εγώ θα είμαι πιο ευχαριστημένος, και καλύτερο βαθμό θα πάρεις. 
Καλή επιτυχία 
[το όνομά μου]


[Όνομα], 
στο τρίμηνο που πέρασε, σε είδα πολλές φορές να συμμετέχεις στο μάθημα και μάλιστα να δίνεις πολύ έξυπνες απαντήσεις. Επίσης, δεν είχα ποτέ κάποιο πρόβλημα σχετικά με τη συμπεριφορά σου στην τάξη. Όταν όμως σε εξέτασα προφορικά, δεν έμεινα απολύτως ευχαριστημένος. 
Προσπάθησε να βρεις τρόπους να θυμάσαι σε κάθε μάθημα τι είπαμε την προηγούμενη φορά, για να τα πας καλύτερα όταν θα σε εξετάσω προφορικά. Επίσης, συνέχισε να τολμάς να συμμετέχεις στο μάθημα (ακόμα και λάθος απάντηση να δίνεις, εγώ θα το σημειώνω σαν καλό, αφού θα βλέπω ότι τολμάς να πεις τη γνώμη σου). Με άλλα λόγια, να βοηθάς το μάθημα με τις παρατηρήσεις σου (που σημαίνει ότι θα βοηθάς και τον εαυτό σου, αφού έτσι θα μαθαίνεις περισσότερα από όσα λέμε).
Αν κάνεις όσα σου ζητάω, σου υπόσχομαι ότι και περισσότερα πράγματα θα μάθεις, και εγώ θα είμαι πιο ευχαριστημένος, και καλύτερο βαθμό θα πάρεις. 
Καλή επιτυχία
[το όνομά μου]

Το "γιατί" πίσω από μια τέτοια κίνηση 
κρύβεται σε παιδαγωγικές θεωρίες και προτάσεις 
που ασπάζομαι, αγαπώ και προσπαθώ να υλοποιώ.
Αν θέλετε, τις συζητάμε.

Κατά την παράδοση αυτών των γραμμάτων 
επισημαίνω στους μαθητές ότι:
α) δεν απαιτώ αυτά τα γράμματα να τα δει οποιοσδήποτε άλλος 
πέρα από τον ίδιο το μαθητή
β) είναι πιθανό να έχω κάνει λάθος στις εντυπώσεις μου, 
αν και έκανα προσπάθεια να το αποφύγω.


Δεν έχω σκοπό να επαναλάβω αυτή την κίνηση 
σε άλλο σημείο της σχολικής χρονιάς, 
όμως η συγκεκριμένη χρονική στιγμή (τέλος δευτέρου τριμήνου) 
θεωρώ ότι είναι η καταλληλότερη.

Όπως είπα, είναι η πρώτη φορά που κάνω κάτι τέτοιο
και ανυπομονώ απίστευτα να δω
αν και πώς θα δουλέψει προς της κατεύθυνση που ελπίζω...


ΥΓ. Τα του Καίσαρα, στον Καίσαρα:
ο τίτλος αυτού του post εμπνέεται από τον Παύλο

buzz it!

6 σχόλια:

Γεωργία είπε...

Ευχαριστούμε πολύ για τη νέα ανάρτηση του μπλογκ.
Ως μαθήτρια, από όσο θυμάμαι, μου είχε αρέσει πάρα πολύ το σχόλιο του καθηγητή/καθηγήτριας για επίδοση, αντί για έναν σκέτο βαθμό.
Επίσης, από όσο θυμάμαι, είχε συμβεί αυτό, αυτό το πράγμα, το να μπει σχόλιο (αντί σκέτου αριθμού ως βαθμού) σε τεστ ( σε τεστ, όχι σε βαθολογία τριμήνου ή τετραμήνου) φορές, σε όλη τη μαθητική μου θητεία, δύο, το πολύ.
Νομίζω οτι δεν περνάει απαρατήρητο από τους μαθητές κάτι που να δείχνει το προσωπικό ενδιαφέρον του καθηγητή (κάτι όπως, για παράδειγμα, το καθηγητικό προσωπικό γραπτό σχόλιο για έκαστη μαθητική επίδοση) για την πορεία των μαθητών, παρόλο που η διαπίστωση αυτή εκ μέρους των μαθητών μπορεί να μην εκφραστεί ούτε λεκτικά ούτε με άλλο τρόπο.
Θεωρώ πως, αν ήμουν μαθήτρια, θα έδινα σημασία (στο συνοδευτικό του βαθμού μήνυμα του καθηγητή προς εμένα) στην περίπτωση που θα θεωρούσα πως ο καθηγητής με αντιμετώπιζε ως πλάσμα με ισότιμη με αυτόν ανθρώπινη αξία, κι όχι σε αφ' υψηλού αντιμετώπιση εκ μέρους του.
Ευχαριστώ για την νέα ανάρτηση, και συγχωρέστε με σας παρακαλώ για τις μεγάλες προτάσεις, δεν ξέρω πόσο κατανοητές είναι, μα είμαι πολύ βιαστική αυτή τη στιγμή και πληκτρολογώ βιαστικά. Σαφώς, είναι γνωστά και είναι τετριμμένα όσα έγραψα σε αυτό το μήνυμα, συγγνώμη για την πολυλογία :-). Ευχαριστώ, να'στε καλά, καλή συνέχεια.

Xrysostomos είπε...

Γεωργία,
Μην ανησυχείς, όσα γράφεις είναι πλήρως κατανοητά. Μάλιστα, αν κρίνουμε από τη συνηθισμένη διδακτική πρακτική, αυτό που συζητάμε δεν ειναι καθόλου τετριμμένο: το να στέλνεις γράμμα σε κάθε μαθητή ξεχωριστά, είναι μια πράξη που ελάχιστα υλοποιείται στο ελληνικό σχολείο (δεν βγάζω τον εαυτό μου απέξω).
Πάντως είμαι κι εγώ αισιόδοξος ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα εκτιμηθεί από τους μαθητές και θα αποδώσει αποτελέσματα.
Όπως πάντα, το αποτέλεσμα θα κρίνει!
Καλή συνέχεια

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Να σε ρωτήσω κάτι, Χρυσόστομε: Εσύ διαγωνίσματα δε βάζεις;

Xrysostomos είπε...

βαζω
(τι εννοείς?)

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Κι εσύ, Βρούτε;

Δε δοκιμάζεις καμιά εναλλακτική προσέγγιση αξιολόγησης μπας και γλιτώσουν οι μαθητές; Δεν ξέρεις τι ζόρι τραβάνε... Τα ακούω από μαθητές μου...

Ελπίζω να γράψεις και για τα αποτελέσματα της μεθόδου. Το βασικό είναι πάντως ότι δε μένεις στα διαγωνίσματα, αλλά προσπαθείς να έχεις μια, όσο είναι δυνατόν, σφαιρική εικόνα του παιδιού. Πιστεύω ότι θα πάει καλά.

Ανώνυμος είπε...

Το να είστε ευχαριστημένος μετά το διάβασμα του γράμματος από τους μαθητές σας ενώ έχει αλλάξει κάτι στην εικόνα τους, είναι πολύ θετικό. Όμως, το να διευκρινίζεται ότι θα πάρουν και "καλύτερο" βαθμό κατά τη γνώμη μου είναι λάθος.
Οι μαθητές πρέπει να έχουν ως κίνητρο την προσωπική τους ευχαρίστηση και όχι ένα "καλό" ή "κακό" βαθμό.
Χρήσιμη η κίνησή σας για το γράμμα αλλά χωρίς το βαθμό.
Θα ήταν προτιμότερο να βρεθεί ένας άλλος τρόπος-μορφή αξιολόγησης και όχι ένας "ξερός" βαθμός. Όχι στο "κυνήγι" ενός βαθμού. 'Ένας, προτεινόμενος τρόπος αξιολόγησης είναι το γράμμα σας για κάθε μαθητή. ΑΡΚΕΊ.

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα