Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Σάββατο, 22 Μαρτίου 2008

Σεξουαλική διαπαιδαγώγιση


Σεξουαλική διαπαιδαγώγιση λοιπόν το θέμα. Ή ένας τρόπος, κύριε, να αυξήσετε την επισκεψιμότητα στο μπλογκ σας...

Ησυχία εκεί πίσω!

Λοιπόν θα θέσω το θέμα κατευθείαν:


Είναι δόκιμο να πραγματοποιείς συζητήσεις γύρω από το σώμα και το σεξ σε 12χρονους ή 13χρονους μαθητές και μαθήτριες; Εγώ στα δεκατρία μου σκεφτόμουν πιο πολύ το ποδήλατό μου παρά το σώμα μου

Γρήγορα-γρήγορα, η δική μου απάντησή είναι:

Όχι απλά "είναι δόκιμο", αλλά πρέπει να γίνεται.

Και βασίζομαι τόσο σε σχετικές έρευνες, όσο και σε προσωπικές εμπειρίες μην πάει ο νους σου στο κακό...

Πρώτα οι σχετικές έρευνες. Σύμφωνα με το μπλογκ "Sociothoughts", μια μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνει "σταθερή μείωση της ηλικίας έναρξης της ολοκληρωμένης σεξουαλικής ζωής και ταυτόχρονα ανεύθυνη και επικίνδυνη πρακτική, όσον αφορά στην προφύλαξη."

Που σημαίνει ότι ίσως αρκετή από την πιτσιρικαρία των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου να έχει "παρατήσει το ποδήλατο" στο Δημοτικό και να έχει άλλους προβληματισμούς...

Και οι προσωπικές μου εμπειρίες τώρα: Περιστατικό.

Δοκίμασα πρόσφατα να αναθέσω μία σειρά από εθελοντικές εργασίες στο μάθημα της Βιολογίας της Α' Γυμνασίου. Η θεματολογία θα ήταν ανοικτή, απλά δήλωσα πως αν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια ήθελε να διαλέξει από μία λίστα με προτεινόμενα θέματα, εγώ θα έφτιαχνα μια τέτοια λίστα.

Και να μην πολυλογώ μαζεύτηκαν 12 μαθητές να επιλέξουν από την πολυπόθητη λίστα, μια λίστα που περιείχε θέματα από το "Παίρνουμε συνέντευξη από ένα Βιολόγο", μέχρι το "Τί είναι το DNA;" ή το "Στήνουμε ένα πείραμα Βιολογίας". Τους ζήτησα να δηλώσουν σειρά προτίμησης.

Κατά την επεξεργασία λοιπόν των "δηλώσεων προτίμησης", διαπίστωσα μεταξύ άλλων πως το προτεινόμενο θέμα "Εφηβεία: Ωχ, τί πρέπει να κανω;" αποτελούσε πρώτη επιλογή για 6 μαθήτριες και 2 μαθητές!

"Οι δημοσκοπήσεις δίνουν σαφές μήνυμα" θα έγραφα αν ήμουν πολιτικός με blog; χα χα!

Σοβαρέψου. Βασισμένοι είτε σε επιστημονικές έρευνες είτε σε προσωπικές εμπειρίες μπορεί να συμφωνήσουμε πώς πρέπει να επιδιώκουμε συζητήσεις σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης με τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, συζητήσεις μέσα από τις οποίες θα είμαστε σε θέση να δίνουμε σωστές απαντήσεις.

Σημείωση: Όσοι διδάσκουν ας πούμε, τη Βιολογία της Α' Γυμνασίου, γνωρίζουν ότι τέτοιες συζητήσεις γίνονται ή τέλος πάντων μπορούν να γίνουν... στα πλαίσια της παραγράφου "Ανθρώπινο αναπαραγωγικό σύστημα" του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου.

Συμφωνούμε λοιπόν με την άποψη του Sociothoughts ότι "είναι απολύτως απαραίτητο να ενημερωθούν στοιχειωδώς επί του θέματος οι εκπαιδευτικοί των Γυμνασίων [...], ώστε να μην αυτοσχεδιάζουν κατά περίπτωση και ανάλογα με τις θρησκευτικές-ηθικές πεποιθήσεις τους (όπως συμβαίνει συνήθως), αλλά να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τις ευρέως παραδεδεγμένες μεθόδους προσέγγισης των πρωτοεφήβων...".

- Τίς ποιες πρέπει να χρησιμοποιήσω;
- Τις "ευρέως παραδεδεγμένες μεθόδους προσέγγισης των πρωτοεφήβων"!
- Και πού θα τις βρω ρε;

Αν το ψάξεις προσεκτικά, στο διαδίκτυο μπορείς να βρεις κάποιες καλές συμβουλές (για παράδειγμα, βρίσκω κάποιες εδώ ή εδώ αν και στα ελληνικά εντόπισα ένα πολύ καλό άρθρο επί του θέματος στο μπλογκ "Αλκιμήδης Βιώματα καθώς και ένα καλό βιβλίο για εφήβους)

Λοιπόν συνάδελφε τα πράγματα τα βλέπω απλά:

Δεν είναι στο χέρι μας το ποια ερωτήματα κουβαλούν οι μαθητές και οι μαθήτριες στις σχολικές μας τάξεις.

Στο χέρι μας είναι το τί απαντήσεις θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε.
Άσε που μπορεί να μάθουμε κι εμείς πέντε πράγματα παραπάνω ;-)



ΥΓ. Κλείνω με το σχετικό ανέκδοτο οποιαδήποτε σχέση με την πραγματικότητα είναι τελείως συμπτωματική... :

Στο διάλειμμα, εκπαιδευτικός Βιολόγος εφημερία-στο-προαύλιο. Τρεις-τέσσερις μαθήτριες της Α' Γυμνασίου τον πλησιάζουν. Γεια σας κύριε και τα συναφή. Ξεκινούν κατευθείαν: μπηχτές για το μάθημα της Βιολογίας, όπου τον τελευταίο καιρό "βρίσκεται" στο κεφάλαιο της αναπαραγωγής.

Σχόλιο
"κύριε, πολύ ενδιαφέρον έχουν τα μαθήματα τελευταία"

Απάντηση
"Γιατί βρε κορίτσια, τα προηγούμενα μαθήματα μου ήταν τόσο χάλια;"

Καλή σχετικά απάντηση, αλλά...

Σχόλιο δεύτερο
"Όχι, όχι κύριε, μια χαρά ήταν. Τα τελευταία όμως μας ενδιαφέρουν περισσότερο"

Παύση. Του φαίνεται ότι θα χρειαστεί να πάρει δύναμη για το επόμενο σχόλιο...

Και όντως θα χρειαζόταν:

Σχόλιο τρίτο
"πάντως κύριε, για τον αυνανισμό δεν μας είπατε τίποτα..."

Και τη βρήκε τη δύναμη:

Απάντηση
"Κοιτάξτε παιδιά, κάποια πράγματα πρέπει να τα μάθετε μόνοι σας..."

buzz it!

6 σχόλια:

Ινδιάννα είπε...

χα χα χα- για το... ανέκδοτο.

Δηλαδή όχι μόνο δεν τυφλώνει πια αλλά τα νέα στοιχεία στο μπλογκ σου δείχνουν πως ο αυνανισμός ...ξεστραβώνει διδακτικά (σε τελική σκέφτεσαι καλύτερο τρόπο για να ταυτίσει το παιδί τη βιωματική μέθηση με τη χαρά)!;

ΥΓ2. Σοβαρά: τα πιτσιρίκια "ψάχνονται" από πολύ μικρότερα και ναι, στο Γυμνάσιο δεν έχουν πια θεωρητικές απορίες, έχουν πρακτικά προβλήματα, δουλέψτε τα. Αλλά χωρίς να θέλω να φανώ συντηρητική, ισχύει αυτό που μας έλεγαν όταν ήμασταν εμείς παιδιά: δηλαδή, πέστε τους να κρατηθούν λιγάκι: αν το αρχίσουν απ' τα 13, στα 33 θα το έχουν σιχαθεί! Πώς θα περάσουν τα υπόλοιπα 50 χρόνια μετά ε;

Xrysostomos είπε...

Χμ, δεν νομίζω ότι είναι θέμα ηλικίας το πότε θα βαρεθεί κάποιος το σεξ. Ασε που συνήθως οι έφηβοι προσπερνούν εύκολα τα επιχειρήματα του τυπου "εγώ είμαι μεγαλύτερος και ξέρω, πίστεψέ με".

Αν πούμε ένα ελαφρώς χιουμοριστικό (αλλά ειλικρινές) "παιδιά εγώ είμαι τριάντα και πάλι δεν είμαι σίγουρος ότι είμαι αρκετά ώριμος για κάτι τέτοια", από τη μία θα βοηθούσε το κλίμα της συζήτησης, από την άλλη θα παιρνούσε και το μήνυμα της ωριμότητας που απαιτούν οι ερωτικές σχέσεις.

Μια τέτοια ωριμότητα νομίζω οι περισσότεροι έφηβοι την αναγνωρίζουν και μπορούν να τη θεωρήσουν σοβαρό επιχείρημα.

(Ξεκαθαρίζω ότι δεν είμαι ειδικός επί του θέματος, οπότε μπορεί να λέω και χοντρές κοτσάνες, όχι μόνο τώρα αλλά και στο ποστ. Λέω όμως αυτό για το οποίο είμαι σίγουρος, ότι δηλαδή δεν "δουλεύει" να λες ψέμματα στους μαθητές, οποιο κι αν είναι το θέμα. Και αυτό προτείνω)

Ινδιάννα είπε...

Για την απάντησή σου έχω ΠΟΛΛΑ αντεπιχειρήματα για κουβέντα. Αλλά θα τα συζητήσουμε ίσως κάποια άλλη στιγμή! :)

hfr είπε...

Χρυσόστομε συμφωνώ με την ανάγκη για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που προτείνεις, παρά το ότι αναρωτιέμαι πώς και σε ποιους θα την εμπιστευθούμε. Ωστόσο, επειδή έπεσε και στη δική μου αντίληψη η σχετική έρευνα, έχω αμφιβολίες και για τον τρόπο με τον οποίο διενεργήθηκε η έρευνα και για τα αποτελέσματά της. Το ποσοστό των εφήβων που αρχίζει τη σεξουαλική ζωή του στα 12 χρόνια, σύμφωνα με την έρευνα, είναι νομίζω υπερβολικό και δεν έχει ποτέ "διαβλεφθεί" ούτε από εμένα, ούτε από κανένα άλλο από τους συναδέλφους με τους οποίους μίλησα. Χώρια που αναρωτιέμαι για τον τρόπο με τον οποίο διατυπώθηκε το ερώτημα στους μαθητές, ώστε οι ερευνητές να πάρουν αξιόπιστες (και όχι για πλάκα..) απαντήσεις.

Xrysostomos είπε...

@ινδιάννα
αναμένω στο ακουστικό μου λοιπόν

@hfr
Σίγουρα οι αμφιβολίες για το αν τα ποσοστά ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα έχουν μια βάση.

Εγώ όμως δεν στέκομαι στα ποσοστά.

Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η μείωση της μέσης ηλικίας που ξεκινά η σεξουαλική δραστηριότητα.

Και αυτή τη μείωση δεν μπορεί να την αμφισβητήσει κανείς το ίδιο εύκολα (κι εμείς κάναμε χαβαλέ σε τέτοια ερωτηματολόγια, και τώρα οι σημερινοί νέοι θα κάνουν, αλλά η μείωση της ηλικίας είναι μια ένδειξη που ξεπερνα το χαβαλέ...)

Ανώνυμος είπε...

Μπορείτε να δείτε και μεις πέρυσι τι κάναμε με το 10ο Λύκειο Λάρισας...ένα είναι σίγουρο: τα παιδιά της β λυκείου το διασκέδασαν πολύ.
http://blogs.sch.gr/vaso_papaioannou/2009/06/04/11/

Φέτος το ξανακάνουμε με το Β3 του σχολείου. Είμαι σίγουρη πως θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε καινούριες, ενδιαφέρουσες προκλήσεις...

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα