Πριν από κάμποσα χρόνια θυμάμαι το εαυτό μου σε ένα γραφείο, να συζητώ με τον επιβλέποντα μιας εργασίας που είχα διαλέξει και ταυτοχρόνως έπρεπε να κάνω, με επιθετικό προσδιορισμό τον όρο "διπλωματική".
Μιλάμε για τα τελευταία χρόνια στο τμήμα Φυσικής, εκεί που σκάνε οι πρώτες σκέψεις για τη διδακτική των φυσικών επιστημών...
Σε εκείνο το γραφείο λοιπόν, εμφανίστηκε κάποια στιγμή ένας δεύτερος καθηγητής, ο οποίος δεν δίστασε να χαρακτηρίσει χαμογελώντας, αυτό το θυμάμαι την περίπτωση μου:
"Τώρα λοιπόν ήρθε η ώρα που θα σταματήσεις να τριγυρνάς μέσα στην επιστήμη σου, τη Φυσική, και θα αρχίσεις να την κοιτάς από ψηλά. Να βλέπεις πώς είναι σαν επιστήμη..."
[Τα αποσοιωπητικά δεν τα έβαλα εγώ, φαινόντουσαν στο βλέμμα του]
Εκείνη τη στιγμή δεν ήμουν σίγουρος για το τί ακριβώς μπορεί να σημαίνουν αυτά τα λόγια.
Τα επόμενα χρόνια όμως είχαν αρκετές διαδρομές σε μονοπάτια της διδακτικής, τα οποία ως γνωστόν περνούν και από περιοχές της επιστημολογίας. Οι επισκέψεις μου λοιπόν σε αυτές τις περιοχές με έμαθε να ρίχνω ματιές στην επιστήμη μου.
Πρόσφατα λοιπόν συνάντησα στο ελληνικό κομμάτι του διαδικτύου μία πολύ καλή ppt παρουσίαση που επιχειρεί να απαντήσει στο αρκετά ενδιαφέρον ερώτημα "τί είναι η Φυσική;". Προτείνω ανεπιφύλακτα να της ρίξετε μια ματιά
(θα τη βρείτε εδώ).
Μου άρεσε κυρίως γιατί ισορροπεί με πολύ ωραίο τρόπο ανάμεσα στη σαφήνεια και την πληρότητα, αλλά επίσης επειδή είναι άριστη από τεχνικής πλευράς.
Ας ψιθυρίσω κι εγώ ότι με τις σκέψεις που προσφέρει αυτή η παρουσίαση κρίνω απαραίτητο να έχουν έρθει σε επαφή και όλοι όσοι διδάσκουν φυσική στα διάφορα σχολεία της χώρας. Οποιαδήποτε ματιά προς την επιστήμη που διδάσκουμε, διαφορετική από αυτή που αυτή που εμείς έχουμε δημιουργήσει, εκτιμώ πως με κάποιο τρόπο θα βελτιώσει τη διδασκαλία μας.
2 σχόλια:
τι είναι άραγε φυσική?Αν και φοιτητης φυσικής ακόμη δεν μπορώ να το προσδιορίσω. Δε ξέρω αλλά εκει που γοητεύεσαι απο την επιστήμη αυτή και λές έκανα την σωστή επιλογή σκεφτόμενος ότι είσαι στο καλύτερο μερος και μπορεις να μάθεις αυτά που πάντα σου κέντριζαν το ενδιαφερον από τότε που ήσουν παιδί , ξαφνικά ανοιγεις τα μάτια σου και αντικρίζεις το πως διδάσκουν την φυσική στο πανεπιστήμιο.Αν και δεν είναι τπτ τρομερό το πανεπιστήμιο, σε σύγκριση με το λύκειο το βρίσκω καλύτερο, σου το κάνουν να φαίνεται ως το πιο ακατόρθωτο πράγμα να πάρεις αυτό το ρημαδοπτυχιο, και αντε το πτυχιο το παιρνεις κάποτε, αυτο που σου φαινεται ακατόρθωτο είναι να μάθεις. Αντε θα ψάξεις και θα βρεις , αλλά τι γίνεται όταν για να μπορέσεις να λειτουργήσεις χρειάζεται λίγο σπρώξιμο για να πάρεις μπροστά? Εκει όλοι είμαστε απλά μονάδες στο σωρό και κανενας , πλην ελαχίστων περιπτώσεων δίνει τη σημασία που θα έπρεπε.Δεν έχω ανακαλήψει ακομη τι είναι φυσική, είμαι στο ψάξιμο αλλα θα έλεγα ότι την αντιπροσωπεύουν οι στιγμες που κάθεσαι και σκέφτεσε για την μαγεία της φύσης και των λειτουργιών της.Εκεί που λες "που ήρθα, και τι κάνω εγώ εδω " ακούς για την δύδιμη γέννεση και το πως λειτουργει το λεϊζερ καιλες τελικά ειχα δίκιο που ήρθα εδώ.
Τα λόγια σου μου θυμίζουν κάποιον που είχε παρομοιάσει το να μαθαίνεις φυσική με το να ανεβαίνεις ένα βουνό.
Ανεβαίνεις το βουνό, και ναι αυτό είναι πακέτο, αλλά μερικοί λένε ότι από την κορυφή η θέα είναι ωραία...
Μάλλον είναι θέμα χρόνου για κάθε φοιτητή φυσικής να διαπιστώσει αν τα περί ωραίας θέας από την κορυφή είναι αλήθεια ή όχι...
Εύχομαι καλή επιτυχία!
Σκέψου από την άλλη, ότι ένα από τα μεγαλύτερα ινδάλματα των πειραματιστών φυσικών, ο Faraday, προχώρησε (και άρα απόλαυσε) τη φυσική σε μεγάλο βαθμό, χωρίς να
Δημοσίευση σχολίου