Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2007

Η Χούντα Ζει


Περιστατικό από σχολείο στο οποίο είχα δουλέψει παλαιότερα. Έχουμε ζήσει και λέμε.

Επέτειος του Πολυτεχνείου. Στο σχολείο έχει διοργανωθεί η κλασική γιορτή.

Η φωτογραφία με το τανκ, τα ηχητικά ντοκουμέντα με τη Δαμανάκη σε στιγμές νεανικής εξέγερσης, οι λόγοι και οι πολυλογίες για φοιτητές που αγωνίστηκαν για τα ιδανικά τους.

Και τα λοιπά και τα λοιπά.

Παρόλα αυτά, την επόμενη μέρα η ζωή συνεχίζεται. Εγώ μπαίνω σε τάξη του
Γυμνασίου. Το μάθημα πρέπει να αφορούσε κάτι μεταξύ θερμικής αγωγιμότητας και ταλάντωσης σωμάτων δεν θυμάμαι για να είμαι ειλικρινής.

Μπαίνοντας λοιπόν ακούγεται μια ατάκα για τη χθεσινή γιορτή.

"Κύριε κάθε χρόνο τα ίδια". "Μα τέλος πάντων τί σημαίνουν όλα αυτά". Κάτι τέτοιο.

Χαλάλι οι θερμικές αγωγιμότητες και οι ταλαντώσεις, σκέφτομαι, ας το συζητήσουμε λίγο. (Βλέπεις, ότι και να λεει το αναλυτικό πρόγραμμα για τό τί πρέπει να γίνει μέσα στη τάξη, την τελική απόφαση την παίρνει ο εκπαιδευτικός. Ας μην ξεφεύγω όμως απ' το θέμα, ίσως σε άλλη δημοσίευση αναφερθώ).

"Οκ παιδιά", λέω. "Τί θέλετε να συζητήσουμε; Για το Πολυτεχνείο;"

"Ναι κύριε, για το Πολυτεχνείο".

"Ωραία. Πριν το συζητήσουμε όμως, πείτε μου. Τί γνωρίζετε για το Πολυτεχνείο;"

Προϋπάρχουσες ιδέες για το τί έγινε στο Πολυτεχνείο;!; Ουάου, μιλάμε για την πρώτη παγκόσμια καταγεγραμμένη χρήση εποικοδομητικής προσέγγισης σε ζητήματα πολιτικής! Ώρες ώρες δεν παίζομαι, το ξέρω.

Τέλος πάντων. Οι απαντήσεις φυσιολογικό είναι θα μου πεις σαν να αντικατοπτρίζουν όλες αυτές τις πανομοιότυπες γιορτές που έχουν ζήσει ως μαθητές οι μικροί μου φίλοι:

"Κύριε τότε είχανε βγει τα τανκς στους δρόμους".

"Ναι κύριε, και ένα είχε μπει και μέσα στο Πολυτεχνείο".

"Και τις προηγούμενες μέρες είχανε και ραδιόφωνο".

"Εγώ το έχω ακούσει - έλεγε "ψωμί, παιδεία, ελευθερία".

"Κι εγώ το έχω ακούσει, πολύ χάλια η ηχογράφηση".

"Εγώ έχω δει φωτογραφίες με κάτι μακρυμάλληδες που τους χτυπούσαν οι αστυνομικοί".

Οι ατάκες πετάγονται βροχή από την πλευρά των μαθητών. Για κανά πεντάλεπτο.

Και μετά σιωπή.

"Κάτι άλλο παιδιά;"

Σιωπή.

"Και γιατί γίνονταν όλα αυτά παιδιά;" ρωτώ με ύφος παιδικής απορίας δουλεύει αυτό το ύφος στους μαθητές, δοκίμασε το.

"Γιατί τότε κύριε είχανε Χούντα".

"Ακριβώς Αντώνη. Τότε είχανε Χούντα. Τί σημαίνει όμως αυτό το Χούντα; Τί γινόταν τότε δηλαδή που εμείς το έχουμε ονομάσει Χούντα;".

Σιωπή...

Ας βοηθήσω λίγο. "Τί θα λέγαμε ότι είναι Χούντα αν το βλέπαμε να γίνεται σήμερα;"

Σιωπή ξανά.

Ας το ομολογήσω όμως, δεν ήταν βοήθεια το ερώτημά μου. Σκαλοπάτι ήτανε για να φτάσω σε αυτό που ήθελα να πω αφού και εσύ το κάνεις συνάδελφε ας μην κρυβόμαστε.

Επανάληψη, μαμά της μάθησης.

"Εδώ βρε παιδιά, μέσα σε αυτή τη τάξη. Τί θα λέγαμε ότι είναι Χούντα αν το βλέπαμε να γίνεται εδώ σήμερα; Αν το έκανα εγώ;"

Εδώ να δεις σιωπή. "Εκκωφαντική" που λένε.

Now it's my time, σκέφτομαι αυτάρεσκα. Αφού όμως ήρθε η ώρα να πώ την άποψη μου, ας το κάνω λίγο θεατρικά. Ας υιοθετήσω και το κατάλληλο υφάκι...

Σκληραίνω λοιπόν.

"Χούντα παιδιά, είναι να μπαίνω εδώ μέσα και να με φοβάστε. Χούντα είναι να με φοβάστε, επειδή άλλες φορές σας έχω φερθεί σκληρά. Να με φοβάστε γιατί θα μπαίνω στη τάξη και θα λέω: "Βγάλτε το σκασμό, τώρα μιλάω εγώ. Κι αν πεταχτεί κανείς να πει ότι θέλει, θα τον πετάω έξω"...

Σιωπή. Διαφορετική από πριν.

Κατά τη διάρκεια της, σκέφτομαι ότι τα κατάφερα πολύ καλύτερα απ' ότι περίμενα. Δεν έχω ξαναμιλήσει έτσι για τη δικτατορία και αν κρίνω από τα πρόσωπα, το κατάφερα καλά.


Μπράβο μου.



Η σιωπή όμως αυτή δεν διήρκησε πάνω από 2-3 δευτερόλεπτα. Την έσπασε η Χριστίνα.

"Ναι κύριε, αυτό δεν το κάνετε εσείς"

"Το κάνουν όμως άλλοι καθηγητές"



Και τώρα σωπαίνω εγώ.



buzz it!

16 σχόλια:

BioLogos είπε...

άκου, βλέπε, σώπα!Ακούμε και τίποτα άλλο?

ΥΓ.Συγκλονιστική η Χριστίνα.Απλά δεν μπορείς να απαντήσεις σε τέτοια λόγια.

Αψογο ποστ.

Ανώνυμος είπε...

Καλά, θυμάμαι εγώ καθηγητές που όχι να ανοίξεις το στόμα από τον τρόμο, να σε ξεφτιλίζουν ακόμα και όταν δε μίλαγες ("και που κοιτάς και που δεν κοιτάς, σάμπως καταλαβαίνεις;)! Και φυσικά βλέπω ακόμα συνεχώς συναδέλφους που ακυρώνουν τα παιδιά ως προσωπικότητες για μια λάθος απάντηση! Και γονείς που μεγαλώνουν παιδιά με το δόγμα "άμα δεν είσαι σίγουρος να το βουλώνεις και έτσι είναι γιατί στο λέω εγώ" (κατσαρόλα το κεφάλι του παιδιού, βάζω μέσα τη γνώση, κλείνω και το καπάκι και το αφήνω να ...βράζει στο ζουμί του, το έρμο)
Μήπως να κατέβουμε φέτος στις εκδηλώσεις του Πολυτεχνείου με ένα πανό που να λέει "Διδασκαλική Ανοχή - Γονέων Παιδεία- Παιδική Ελευθερία"; (για κάνε μια προσπάθεια να βρούμε και καλύτερο σύνθημα)! :)

Marabou είπε...

"άμα δεν είσαι σίγουρος να το βουλώνεις και έτσι είναι γιατί στο λέω εγώ"

γουστάρω να βλέπω εκπαιδευτικούς που παροτρύνουν την έμφυτη τρέλα και τον αυθορμητισμό των παιδιών...

Μαγκιά σας, γιατί πολλοί το θεωρούν πως είναι ο δύσκολος δρόμος...αποτέλεσμα : το σχόλιο της Χριστίνας

ανεστης είπε...

Χμ...
Δίκιο είχες στην συζήτηση, η Χριστίνα είδε την ουσία. Με διδακτική χούντα επόμενο είναι η 17 Νοέμβρη να είναι άλλη μια επέτειος που δεν σημαίνει τίποτα...
Τυπώνω το post του για να το συζητήσω κι αλλού...

MANALISS είπε...

Χρυσόστομε το ξέρω ότι είναι "εκτός θέματος" - και είναι πολύ ενδιαφέρον το θέμα όντως - αλλά έχεις μια πρό(σ)κληση. Ρίξε μια ματιά στο http://leech.pblogs.gr/2007/11/h-biografia-moy.html
Τη καλησπέρα μου.

spyridoula είπε...

σε έβλεπα όταν έκανες το θεατρικό σου στην τάξη ;)

όσο για το λαζόπουλο: ενσαρκώνει πολύ καλά τον εξαπατημένο ψηφοφόρο του ΠΑΣΟΚ...από αυτούς που είπανε πως θα παλέψουν για κείνον κι αυτός έμενε σιγά σιγά χωρίς λαλιά. κάτι μου λέει πως αρχίζει και φωνάζει.

ελπίζω να βρεθούμε στην πορεία.

Xrysostomos είπε...

@biologos
εεεεεευχαριστώ!

@σαμμάνος
Η άποψη μου είναι ότι το "ψωμί-παιδεία-ελευθερία" είναι το καλύτερο δυνατό σύνθημα. Δεν χρειάζεται καμία τροποποίηση...

@Marabou
και η lodestarr team το δύσκολο δρόμο δεν παίρνει και φτάνει Χελμό και Όλυμπο...;

Είναι ωραία όμως απ' τη κορφή, ετσι δεν είναι;

@ανέστης
Εχεις το ελεύθερο να χρησιμοποιήσεις το ποστ του.
:-)

@common sense
Δεν θα περιοριζόμουν στο πασόκ. Τα λέμε στη πορεία λοιπόν

non journalist* είπε...

πολύ καλό ποστ. αλλά νομίζω οτι πρέπει να εξηγησεις στα παιδιά τι σημαίνει χουντα και φασισμός. αυτα!! περιμένω τα σχολια σου πάνω στις δικές μ απόψεις..

Xrysostomos είπε...

@τα τσικό της δημοσιογραφίας
Αυτό ήταν που είχα προσπαθήσει να κάνω και κατά τη διάρκεια εκείνης της σχολικής ώρας. Να μιλήσω για φασισμό.

Σχετικά με τα γραφόμενα σου, μου φαίνονται πολύ καλά, δεν είμαι όμως ο πλέον αμόδιος να απαντήσει: Οι ικανότητες μου στην κουβέντα περί πολιτικής δεν είναι και μεγαλύτερες. Συνέχισέ το πάντως, θα σε παρακολουθω (αν χαθεί το url θα έρθω από Σύνταγμα!)

Marabou είπε...

Και η διαδρομή καλύτερη.

Ανώνυμος είπε...

Προοδευτικός στις μεθόδους
Συντηριτικός στο περιεχόμενο
Να το προσέξεις αυτό -χα χα χα! ;)

fisherman είπε...

Διαφωνώ με αυτούς που είπαν ότι δεν εξήγησες στα παιδιά τι είναι χούντα… Αυτό που είπες είναι χούντα. Δεν είναι ο στρατός δεν, είναι οι συνταγματάρχες. Χούντα είναι να φοβάσαι να πεις αυτό που θέλεις. Να σε αναγκάζουν να ακούς αυτά που θέλουν αυτοί. Να στέφεσαι στην τηλεόραση και να βλέπεις πέντε ξεπλυμένους περίεργους που εχθές το βράδυ τραβούσαν κόκα από τη μύτη να κατηγορούν (δικαίως μεν) άλλους για εμπόριο. Χούντα είναι επίσης να ψηφίζουν στη βουλή αύξηση των μισθών των βουλευτών και εμείς σαν λαός να μη μπορούμε να κάνουμε τίποτε. Το τελευταίο είναι η χούντα που έχουμε επιβάλει εμείς στους εαυτούς μας με την απραξία μας.
Αυτά που είπες είναι χούντα. Αν τα έβαζες όλα αυτά τα παραπάνω σαν ερωτήματα στα παιδιά πιστεύω ότι θα καταλάβαιναν και αυτά ότι και τώρα έχουμε χούντα αλλά είναι πια καλά καμουφλαρισμένη…
PS Στο www.efakeloi.blogspot.com θα βρει προτάσεις για την παιδεία, η γνώμη σου είναι χρήσιμη. Αν έχω κάνει λάθος στο όνομα τότε στο δικό μου blog υπάρχει Link.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Γιώργο,
συμφωνώ απολύτως ότι η αυθαιρεσία πολλών καθηγητών και η αυτάρχική τους συμπεριφορά αποτελεί Χούντα και, επομένως, σωστά και πολύ πετυχημένα έκανες την ανάρτηση του σχόλιου της μαθήτριάς σου. Επίσης, εξαιρετικά εύστοχη επιλογή το βιντεάκι με τον Λαζόπουλο. Με δυο λόγια, μπράβο για (ακόμα ένα) πολύ καλό post!

μανώλης π.

Xrysostomos είπε...

@marabou & σαμμάνος
Παντοτε τα σχόλια σας "χτυπάνε" κέντρο. Συνεχίσε το, για το καλό όλων ;-)

@fisherman
νομίζω συμφνούμε στους "ορισμούς" μας για τη λέξη "χούντα". Το θέμα είναι πάντως ότι καπου μπορεί να παραβούμε και τα όρια όσων μας επιτρέπεται να λέμε στις σχολικές τάξεις.

Ήδη αυτά που εγώ είπα σε εκείνο το μάθημα μου είχαν φανεί λίγο επικίνδυνα. Βλέπω εσύ προχωράς λίγο παραπέρα...

@μανώλης
Υποθέτω σύντομα θα έχουμε το χρόνο να συζητήσουμε...

Ανώνυμος είπε...

Θα βγω εκτός θέματος.

Εγώ αυτό που δεν κατάλαβα είναι γιατί συγκλονιστική η Χριστίνα . ?

Μήπως οι μαθητές δεν το ήξεραν πως οι περισσότεροι καθηγητές στέλνουν το μήνυμα "σώπα"? (δε ξέρω, λέω)
Ή επειδή είχε το θάρρος να το πει ανοιχτά?
Κι αν είναι το δεύτερο, τότε: λέγοντας 'μωρέ μπράβο η Χριστίνα' δεν είναι σα να υπονοούμε οτι 'είναι πολύ δύσκολο να πεις ανοιχτά τη γνώμη σου ή να εκφράσεις ανοιχτά την δυσπιστία σου προς τους δασκάλους σε δάσκαλο'.?
Κι αν υπονοούμε αυτό το πράγμα, τότε δεν είναι σα να αναγνωρίζουμε άρα διαδίδουμε/ενισχύουμε την ισχύ του 'μη μιλάς'-κανόνα ?

Εγώ έτσι το βλέπω.

Xrysostomos είπε...

@ανώνυμος
"Εγώ αυτό που δεν κατάλαβα είναι γιατί είναι συγκλονιστική η Χριστίνα? [..] επειδή είχε το θάρρος να το πει ανοιχτά?

Ακριβώς

λέγοντας 'μωρέ μπράβο η Χριστίνα' δεν είναι σα να υπονοούμε οτι 'είναι πολύ δύσκολο να πεις ανοιχτά τη γνώμη σου ή να εκφράσεις ανοιχτά την δυσπιστία σου προς τους δασκάλους σε δάσκαλο'?

Ναι αυτό υπονοούμε. Ότι είναι δύσκολο. Και ότι, αν είσαι και 13 χρονών, είναι βουνό.

Κι αν υπονοούμε αυτό το πράγμα, τότε δεν είναι σα να αναγνωρίζουμε άρα διαδίδουμε/ενισχύουμε την ισχύ του 'μη μιλάς'-κανόνα?

Όχι φυσικά. Άλλο αναγνωρίζω ότι κάτι είναι δύσκολο και άλλο το διαδίδω. Με την ίδια λογική, οι άνθρωποι που πολέμησαν τη Χούντα (που ήξεραν ότι είναι δύσκολο να πολεμάς τη χούντα) θα λέγαμε ότι ενίσχυαν τη Χούντα?

Δηλαδή τί πρέπει να κάνουμε στην περίπτωση της Χριστίνας; Να μην την επιβραβεύσουμε για το θάρρος της, θεωρώντας ότι αν το κάνουμε ενισχύουμε τους σιωπηλούς;

Ε, όχι δα. Μπράβο ρε Χριστινάκι

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα