Και ναι λοιπόν διαδικτυακέ μου φίλε,
επιτρέπεται να αντιγράψεις κείμενα αυτού του blog,
αρκεί να κάνεις σαφή αναφορά στη πηγή:

didaskw.blogspot.com

Καλό διάβασμα...

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2007

Η επιστήμη μπροστά στα μάτια σου! (μια πρόταση για το σαββατοκύριακο)

Η πρώτη φορά που ήρθα αντιμέτωπος με τον όρο "διδακτική", ήταν όταν πριν χρόνια χάζευα τη λίστα με τα επιλεγόμενα μαθήματα του τμήματος φυσικής. Το "διδακτική της φυσικής Ι" ακουγόταν κάπως εκλεπτυσμένο, αλλά όπως έδειξαν τα επόμενα χρόνια άξιζε τον κόπο.

Μία από τις βασικές προτροπές του συμπαθέστατου πανεπιστημιακού με το άσπρο μούσι που οδηγούσε εκείνο το βανάκι της διδακτικής, του Οδυσσέα Βαλασιάδη, ήταν να επιδιώκουμε στις διδασκαλίες που στήναμε κάθε Τετάτη απόγευμα αυτό που αυτός χαμογελώντας αποκαλούσε "εποπτεία εννοιών".

Στα πρώτα μαθήματα του εξαμήνου όλοι οι φοιτητές καλά δεν βάζω και το χέρι μου στη φωτιά, σίγουρα όμως οι περισσότεροι, αδυνατούσαμε να καταλάβουμε τί ακριβώς ήταν αυτή η "εποπτεία εννοιών"...

Σιγά σιγά όμως νομίζω το πιάσαμε το νόημα. Μάλλον αφορούσε μπορεί να το πήρα το πτυχίο, αλλά ας βάλω και κανένα "μάλλον" καλού κακού... το να δείχνεις στους μαθητές ποικίλες όψεις της ίδιας έννοιας: η ταχύτητα σαν αριθμός, η ταχύτητα σαν σημείο σε κάποιο σχετικό διάγραμμα, η ταχύτητα σαν ένδειξη στο κοντέρ του yamaha, η ταχύτητα σαν διάνυσμα, η ταχύτητα σαν "τρεχάτε ποδαράκια μου", η ταχύτητα σαν χρώμα σε μια όμορφη προσομοίωση και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό...

Είναι η εποχή που αρχίζει να γίνεται κατανοητό το ότι αν θέλεις οι αφηρημένες έννοιες των φυσικών επιστημών να γίνουν κατανοητές από μη-ειδικούς αν θες να τις διδάξεις δηλαδή, θα πρέπει να τις συνδέσεις με όσα περισσότερα γεγονότα μπορείς σιγουρεύοντας βέβαια ότι οι "μαχαιριές" που έτσι προκαλείς στο επιστημονικά "σωστό" προκαλούν απλά κάποιες γρατζουνιές.

Τέτοιου είδους σκέψεις επανέρχονται στο μυαλό μου κάθε φορά που στα αυτιά μου φτάνουν φωνές για εκδηλώσεις όπως αυτή που σήμερα θα σου προτείνω.

Αναφέρομαι στην παράσταση "Visualise – Η Ομορφία της Επιστήμης". Πρόκειται για το αποτέλεσμα της δουλειάς μιας ομάδας από τη Μεγάλη Βρετανία, της science made simple, η οποία έρχεται στα λημέρια μας με τη βοήθεια του Βρετανικού Συμβουλίου.


Σύμφωνα με τις πληροφορίες που βρίσκω στη σχετική ιστοσελίδα, το Visualize είναι ένας "πρωτότυπος τρόπος αποτύπωσης των επιστημονικών θεμάτων που επιτρέπει σε όλους την πρόσβαση στον θαυμαστό κόσμο της επιστήμης και τους αφήνει να κάνουν τους δικούς τους συσχετισμούς στον περιβάλλοντα χώρο τους. Δεν ακολουθεί τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας αλλά ενθαρρύνει το κοινό να κάνει τις δικές του ανακαλύψεις και αναζητήσεις. Η παράσταση είναι χωρίς λόγια και γι' αυτό είναι κατάλληλη για όλες τις ηλικίες".


Δεν έχω φυσικά ιδέα για το πόσο ενδιαφέρον σου προκαλούν τέτοιες ανακοινώσεις ούτε και για το αν αυτό το "παράσταση χωρίς λόγια" προκαλεί απλά γρατζουνιές... Εμένα πάντως με ελκύουν ιδιαίτερα, αφού η συσχέτιση τους με τη διάθεση μου να βρω ιδέες που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που διδάσκω φυσικές επιστήμες είναι ισχυρή. Μάλιστα, ακόμη περισσότερη ικανοποίηση μου φέρνει το γεγονός ότι η παράσταση είναι δωρεάν...

Αν ακόμα δεν έχεις πειστεί, αποσπάσματα από την παράσταση μπορείς να δεις εδώ

Τελικά λοιπόν, τα φαινόμενα απατούν. Από τα γκρίζα υπόγεια του τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ μέχρι τα σαλόνια του "νέου, σύγχρονου, υψηλής αισθητικής και τεχνολογικά άρτιου" (δεν είναι κακίες ρε- αντιγράφω από την επίσημη ιστοσελίδα...) Κέντρου Τεχνών στο Χαλάνδρι, η διαδρομή είναι μικρή...

Καλή θέαση!

buzz it!

4 σχόλια:

phd είπε...

Και οι Βρετανοί είναι ειδικοί γι’αυτά τα θεάματα...

Ανώνυμος είπε...

Καλώς σε βρήκα συνάδελφε :)

Xrysostomos είπε...

@phd
Και όχι μονο...

@padrazo
καλώς τον! Να κεράσω ποστάκι?

KouKos είπε...

Πολύ καλό, ενδιαφέρον και φιλόξενο το blog!
Μόνο τις γραμματοσειρές σου πρόσεξε λιγάκι, γιατί με δυσκολία -και λίγη κούραση στα μάτια- διαβάζω αυτά που γράφεις. :)

Καλή σας μέρα :)

Τα δημοφιλεστερα μαθηματα